Opintoryhmä (monimuoto-opinnot)

Kuva: TY/vies­tin­tä

Opin­to­ryh­mä I: Orien­toi­tu­mi­nen pro­se­mi­naa­riin

En­sim­mäi­sen opin­to­ryh­män ta­voit­tee­na on, että pro­se­mi­naa­rin ta­voit­teet ja tut­ki­mus­pro­ses­si sel­ke­ne­vät ja saat ide­oi­ta va­lit­se­maa­si ai­hee­seen. Val­mis­tau­du opin­to­ryh­mään pe­reh­ty­mäl­lä pro­se­mi­naa­rin verk­ko-ma­te­ri­aa­liin sekä esit­te­le­mäl­lä alus­ta­va tut­ki­muk­se­si aihe ja me­ne­tel­mä. Orien­toi­tu­kaa tu­le­vaan tut­ki­mus­pro­ses­siin poh­ti­mal­la seu­raa­via ky­sy­myk­siä ja aja­tuk­sia kir­jaa­mal­la en­sin ku­kin it­sek­seen ja sen jäl­keen pien­ryh­mis­sä aja­tuk­sia ja­ka­en.

Miet­ti­kää ai­hei­den­ne poh­jal­ta tut­ki­mus­on­gel­mia/-ky­sy­myk­siä kir­jaa­mal­la esi­mer­kik­si pa­reit­tain il­man suu­rem­paa kri­tiik­kiä ky­sy­mys­muo­dos­sa no­pe­as­ti mie­leen tu­le­via on­gel­mia, joi­ta tar­kas­te­let­te lä­hem­min. Vaih­to­eh­toi­ses­ti voit­te to­teut­taa ide­oin­nin lumi­pal­lo­me­ne­tel­mäl­lä noin vii­den opis­ke­li­jan pien­ryh­mis­sä. Jo­kai­sel­la ryh­mä­läi­sel­lä on pa­pe­ri, jo­hon ku­kin kir­joit­taa oman alus­ta­van tut­ki­mus­ai­heen­sa sekä yh­den tai use­am­man mie­leen tu­le­van tut­ki­mus­on­gel­man omas­ta pro­se­mi­naa­ri-ai­hees­taan. Kun kaik­ki ovat kir­joit­ta­neet, jo­kai­nen an­taa pa­pe­rin­sa rin­gis­sä seu­raa­val­le, joka kir­joit­taa jat­kok­si oman aja­tuk­sen­sa. Pa­pe­rit vaih­de­taan aina yhtä ai­kaa sen jäl­keen, kun kaik­ki ovat saa­neet kir­joi­tet­tua. Ta­voit­tee­na on ke­hi­tel­lä ai­het­ta ja on­gel­mia eteen­päin. Näin jat­ke­taan kun­nes jo­kai­nen saa eteen­sä oman pa­pe­rin. Tar­kas­tel­kaa lo­puk­si, min­kä­lai­sia tut­ki­mus­on­gel­mia syn­tyi ja mi­ten aihe ja on­gel­mat mah­dol­li­ses­ti muut­tui­vat ja hi­ou­tui­vat. Eri­tyi­sen tär­ke­ää on poh­tia eri vaih­to­eh­to­ja sen suh­teen, mil­lais­ta ra­jaus­ta pa­pe­ril­le ker­ty­nei­den aja­tus­ten pe­rus­teel­la ai­hee­seen voi­si läh­teä ke­hit­te­le­mään. Lo­puk­si voit­te vaih­taa aja­tuk­sia sii­tä, mitä koit­te ja pi­dit­te työs­ken­te­lys­tä.

Seu­raa­vien tuki­ky­sy­mys­ten esit­tä­mi­nen ja vas­taus­ten kir­jaa­mi­nen pa­reit­tain tai pie­nis­sä ryh­mis­sä aut­ta­vat mää­rit­tä­mään ja jä­sen­tä­mään tut­ki­mus­koh­det­ta ja sa­mal­la hah­mot­ta­maan tut­ki­mus­pro­ses­sin ko­ko­nai­suut­ta:

Tar­kas­tel­kaa ja ar­vi­oi­kaa lo­puk­si pien­ryh­mis­sä tai pa­reit­tain kah­ta val­mis­ta pro­se­mi­naa­ri­tut­ki­mus­ta. Poh­ti­kaa muun mu­as­sa seu­raa­via ky­sy­myk­siä:

Opin­to­ryh­mä II: Kir­jas­tot ja tie­don­haku (so­vi­tul­la vii­kol­la)

Ku­kin opin­to­ryh­mä käy tu­tus­tu­mas­sa alu­een­sa kir­jas­toon. Tuu­to­ri so­pii tu­tus­tu­mis­ajan ryh­män ja kir­jas­ton kans­sa. Val­mis­tau­du kir­jas­to­pe­reh­dy­tyk­seen lu­ke­mal­la verk­ko­ma­te­ri­aa­lis­ta tie­don­ha­kua kos­ke­va teks­ti sekä tu­tus­tu­mal­la yli­o­pis­to­jen kir­jas­to­pal­ve­lui­hin In­ter­ne­tis­sä. Näin osaat ky­syä ja voit saa­da oh­jaus­ta epä­sel­vik­si jää­nei­siin asi­oi­hin kir­jas­to­käyn­nin ai­ka­na.

Tu­tus­tu ai­hee­si ter­mi­no­lo­gi­aan ja mie­ti haku­sa­no­ja. Ra­jaa ai­het­ta­si ja pää­tä, min­kä­lais­ta tie­toa (ar­tik­ke­lit, ra­por­tit, tut­ki­muk­set, ti­las­tot), kuin­ka pit­käl­tä ajal­ta ja mis­tä läh­teis­tä haet tie­toa. Kir­jas­to­pe­reh­dy­tyk­sen ai­ka­na tai sen jäl­keen voit to­teut­taa haku­suun­ni­tel­man. Tuu­to­ri voi ke­rä­tä ja il­moit­taa etu­kä­teen opis­ke­li­joi­den tut­ki­mus­ai­hei­ta tie­don­haun opet­ta­jal­le, jol­loin ai­heet voi­daan mah­dol­li­suuk­sien mu­kaan huo­mi­oi­da oh­jauk­sen si­säl­lös­sä ja esi­mer­keis­sä.

Opin­to­ryh­mä III: Ai­neis­ton han­kin­ta ja ana­ly­soin­ti (so­vi­tul­la vii­kol­la)

Opin­to­ryh­män ajan­koh­ta so­vi­taan tuu­to­rin ja ryh­män kes­ken. Val­mis­tau­du pa­laut­ta­mal­la mie­lee­si pro­se­mi­naa­rin lähi­päi­vien si­säl­tö ja Em­pii­ri­set tut­ki­mus­me­ne­tel­mät kas­va­tus­tie­teis­sä -jak­sol­la kä­si­tel­lyt asi­at ja peri­aat­teet tie­teel­li­sen tut­ki­muk­sen te­ke­mi­ses­tä eri tut­ki­mus­me­ne­tel­miin liit­ty­en.

Jo­kai­nen opis­ke­li­ja ker­too oman tut­ki­muk­sen­sa ai­hees­ta ja tut­ki­mus­me­ne­tel­mäs­tä, jota ai­koo käyt­tää, sekä esit­te­lee ai­hees­ta teh­ty­jä ai­kai­sem­pia tut­ki­muk­sia (ja nii­den tut­ki­mus­me­ne­tel­miä), joi­ta on tie­don­haun tu­lok­se­na löy­tä­nyt. Poh­ti­kaa ja kes­kus­tel­kaa ryh­mäs­sä pro­se­mi­naa­rin tä­män het­ki­ses­tä vai­hees­ta esi­mer­kik­si seu­raa­vien ky­sy­mys­ten poh­jal­ta:

Kes­kus­tel­kaa tut­ki­muk­sen te­ke­mi­seen ja ai­neis­ton ke­rää­mi­seen mah­dol­li­ses­ti tar­vit­ta­vas­ta tut­ki­mus­lu­vas­ta. Poh­ti­kaa tut­ki­muk­seen liit­ty­viä eet­ti­siä asi­oi­ta niin tut­ki­jan omaan ase­maan liit­ty­en kuin tut­ki­muk­sen koh­teen kan­nal­ta esi­mer­kik­si las­ten ja nuor­ten pa­ris­sa teh­tä­vään tut­ki­muk­seen liit­ty­en. Tätä ai­het­ta on kä­si­tel­ty tar­kem­min esi­mer­kik­si Lagst­rö­min, Pö­sön, Ru­ta­sen ja Veh­ka­lah­den (2010) toi­mit­ta­mas­sa kir­jas­sa Koh­ti eet­ti­ses­ti kes­tä­vää las­ten ja nuor­ten tut­ki­mus­ta. Las­ten ja nuor­ten tut­ki­muk­sen etiik­ka.

Poh­ti­kaa, mi­ten eri ta­voil­la ke­rät­ty­jä ai­neis­to­ja voi­daan kä­si­tel­lä ja ana­ly­soi­da esi­mer­kik­si hyö­dyn­tä­en tut­ki­mus­me­ne­tel­mien op­pi­mis­ym­pä­ris­töä, me­ne­tel­mä­o­pe­tuk­sen tie­to­va­ran­toa (MOTV). Ana­lyy­si­me­ne­tel­mien ohel­la MOTV kä­sit­te­lee tut­ki­muk­sen teon kes­kei­siä ky­sy­myk­siä. MOTV si­säl­tää sekä kvan­ti­ta­tii­vis­ten että kva­li­ta­tii­vis­ten me­ne­tel­mien oppi­ma­te­ri­aa­lia ja har­joi­tuk­sia ja so­pii hy­vin myös it­se­näi­sen opis­ke­lun tu­ek­si. Jos ryh­mäl­lä on mah­dol­li­suus tie­to­ko­neen käyt­töön, voit­te har­joi­tel­la yh­des­sä myös eri­lais­ten ha­vain­nol­lis­ta­vien ku­vi­oi­den ja tau­lu­koi­den te­koa esi­mer­kik­si Ex­cel-oh­jel­man avul­la ja ja­kaa näin osaa­mis­ta ryh­mäs­sä. Voit­te hyö­dyn­tää har­joit­te­lus­sa omia ai­neis­to­jan­ne.

Pro­se­mi­naa­rin IV opin­to­ryh­mä ja pa­lau­te­se­mi­naa­ri (so­vi­tuil­la vii­koil­la)

Vii­mei­ses­sä opin­to­ryh­mäs­sä en­nen val­mii­den töi­den pa­lau­tus­ta teh­dään ti­lan­ne­kat­saus töi­den ete­ne­mi­ses­tä ja kä­si­tel­lään mui­ta pro­se­mi­naa­ri­töi­den ajan­koh­tai­sia ky­sy­myk­siä. Kes­kus­te­lun poh­ja­na voi käyt­tää esi­mer­kik­si seu­raa­via ky­sy­myk­siä:

Ker­rat­kaa myös tut­ki­mus­ra­por­tin eri osat ja nii­den si­säl­tö, muo­to­sei­kat, op­po­noin­tiin liit­ty­vät teh­tä­vät sekä kes­kus­tel­kaa yh­des­sä tut­ki­mus­tu­los­ten ana­ly­soin­nis­sa eteen tul­leis­ta ky­sy­myk­sis­tä ja poh­ti­kaa rat­kai­su­vaih­to­eh­to­ja. Voit­te tar­kas­tel­la tut­ki­mus­ra­por­tin ra­ken­net­ta ryh­mä­läis­ten omien tai ryh­miin lä­he­tet­ty­jen val­mii­den tut­ki­mus­ra­port­tien avul­la. Pa­lau­te­se­mi­naa­ri pi­de­tään oh­jaa­van opet­ta­jan kans­sa so­vi­tun aika­tau­lun mu­kaan. Pa­lau­te­se­mi­naa­ris­sa on osal­lis­tu­mis­vel­vol­li­suus.

Pro­se­mi­naa­ri 8 opKas­va­tus­tie­teen / Eri­tyis­pe­da­go­gii­kan / Ai­kuis­kas­va­tus­tie­teen aine­o­pin­not lv 2023-202420.3.2023