Tutkimuskirjallisuutta
Aaltola, J. & Valli, R. (toim.) 2015. Ikkunoita tutkimusmetodeihin 1. Metodin valinta ja aineistonkeruu: virikkeitä aloittelevalle tutkijalle. Jyväskylä: PS-kustannus.
Aaltola, J. & Valli, R. (toim.) 2015. Ikkunoita tutkimusmetodeihin II. Näkökulmia aloittelevalle tutkijalle tutkimuksen teoreettisiin lähtökohtiin ja analyysimenetelmiin. Jyväskylä: PS-Kustannus.
Alasuutari, P. 2019. Johdatus yhteiskuntatutkimukseen. Helsinki: Gaudeamus.
Alasuutari, P. 2019. Laadullinen tutkimus. Tampere: Vastapaino.
Alkula, T., Pöntinen, S. & Ylöstalo, P. 2002. Sosiaalitutkimuksen kvantitatiiviset menetelmät. Porvoo, Helsinki, Juva: Wsoy.
Cohen, L. Manion, L. & Morrison, K. 2017. Research methods in Education. London & New York: Routledge.
Eskola, J. & Suoranta, J. 2014. Johdatus laadulliseen tutkimukseen. Tampere: Vastapaino.
Hirsjärvi, S. & Hurme, H. 2018. Tutkimushaastattelu: Teemahaastattelun teoria ja käytäntö. Gaudeamus.
Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. 2015. Tutki ja kirjoita. Helsinki: Tammi.
Holma, K. & Mälkki, K. 2011. Tutkimusmatkalla. Metodologia, teoria ja filosofia kasvatustutkimuksessa. Helsinki: Gaudeamus.
Hyvärinen, M., Nikander, P., Ruusuvuori J. & Aho, A. 2017. Tutkimushaastattelun käsikirja. Tampere: Vastapaino.
Jokinen, A., Juhila, K. & Suoninen, E. 2016. Diskurssianalyysi. Tampere: Vastapaino.
Kniivilä, S., Lindblom-Ylänne, S. & Mäntynen, A. 2017. Tiede ja teksti. Tehoa ja taitoa tutkielman kirjoittamiseen. Gaudeamus.
Kuula, A. 2011. Tutkimusetiikka. Aineistojen hankinta, käyttö ja säilytys. Tampere: Vastapaino.
KvaliMOTV. Laadullisen tutkimuksen verkkokäsikirja.
KvantiMOTV. Kvantitatiivisen tutkimuksen verkkokäsikirja.
Lagström, H., Pösö, T., Rutanen, N. & Vehkalahti, K. (toim.) 2010. Lasten ja nuorten tutkimuksen etiikka. Nuorisotutkimusseura/Nuorisotutkimusseura verkkojulkaisuja 162.
Metsämuuronen, J. (toim.) 2011. Laadullisen tutkimuksen käsikirja. Helsinki: International Methelp.
Metsämuuronen, J. 2011. Tutkimuksen tekemisen perusteet ihmistieteissä. Helsinki: Gummerus.
Mäkelä, K. & Stenius, K. 2007. Ethical control of social and behavioral research in Finland. Helsinki: Stakes.
Nummenmaa, L. 2011. Käyttäytymistieteiden tilastolliset menetelmät. Vammala: Vammalan Kirjapaino Oy.
Nummenmaa, L., Holopainen, M. & Pulkkinen, P. 2017. Tilastollisten menetelmien perusteet. 3. painos. Helsinki: Sanoma Pro.
Pietikäinen, S. & Mäntynen, A. 2009. Kurssi kohti diskurssia. Tampere: Vastapaino.
Rautopuro, J. 2010. Sisyfoksen kivi? Tilastollisten menetelmien opetus ja oppiminen kasvatustieteissä. Jyväskylän yliopisto. Koulutuksen tutkimuslaitos. Tutkimuksia 27.
Ronkainen, S., Pehkonen, L., Lindblom-Ylänne, S. & Paavilainen, E. 2011. Tutkimuksen voimasanat. Helsinki: WSOY pro.
Ruusuvuori, J., Nikander, P. & Hyvärinen, M. (toim.) 2015. Haastattelun analyysi. Kustannusosakeyhtiö Vastapaino.
Ruusuvuori, J. & Tiittula, L. 2005. Haastattelu: Tutkimus, tilanteet ja vuorovaikutus. Kustannusosakeyhtiö Vastapaino.
Silverman, D. 2008. Doing qualitative research: a practical handbook. London: Sage.
Silverman, D. 2006. Interpreting qualitative data; methods for analysing talk, text and interaction. London: Sage.
Silverman, D. (toim.) 2006. Qualitative research: theory, method and practice. 2th Edition. London: Sage.
Silverman, D. 2013. A very short, fairly interesting and reasonably cheap book about qualitative research. 2th Edition: London: Sage Los Angeles.
Syrjäläinen, E., Eronen, A. & Värri, V-M. 2007. Avauksia laadullisen tutkimuksen analyysiin. Tampere University Press.
Tuomi, J. & Sarajärvi, A. 2017. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Helsinki: Tammi.
Tähtinen, J., Laakkonen, E. & Broberg, M. 2020. Tilastollisen aineiston käsittelyn ja tulkinnan perusteita. Turun yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan julkaisuja C.20.
Vauras, M., Kinnunen, R., Kajamies, A. & Lehtinen, E. 2013. Interpersonal regulation in instructional interaction. A dynamic systems analysis of scaffolding. Teoksessa S. Volet & M. Vauras (Eds.) Interpersonal regulation of learning and motivation. Methodological advances. New perspectives on learning and instruction. Routledge, 125–146.
Vehkalahti, K. 2014. Kyselytutkimuksen mittarit ja menetelmät. Helsinki: Finn Lectura.
Vilkka, H. 2007. Tutki ja mittaa: määrällisen tutkimuksen perusteet. Helsinki: Tammi.
