Suoritustapa

Koulutussuunnitelma projektityönä

Kou­lu­tuk­sen suun­nit­te­lu ja ke­hit­tä­mi­nen -opin­to­jak­so on aine­o­pin­to­jen va­lin­nai­nen opin­to­jak­so ja se opis­kel­leen te­ke­mäl­lä pro­jek­ti­työ­nä kou­lu­tus­suun­ni­tel­ma. Pro­jek­ti­työ­nä suun­ni­tel­laan vai­heit­tain 5–10 op:n laa­jui­nen kou­lu­tu­suun­ni­tel­ma (1 op= 27 t opis­ke­li­jan työ­tun­tia), jon­ka ai­heen ja koh­de­ryh­män voi va­li­ta oman mie­len­kiin­non mu­kaan. Pro­jek­ti­työs­sä edel­ly­te­tään asi­oi­den kä­sit­te­lyä te­o­reet­ti­sel­la ta­sol­la hyö­dyn­tä­mäl­lä opin­to­vaa­ti­mus­ten kir­jal­li­suut­ta ja Mood­len opin­to­ma­te­ri­aa­lia. Esi­mer­kik­si kun pe­rus­te­lee kou­lu­tus­suun­ni­tel­man suun­nit­te­luun liit­ty­viä ja pe­da­go­gi­sia rat­kai­su­ja, hyö­dyn­ne­tään lu­en­noil­la/kir­jal­li­suu­des­sa kä­si­tel­ty­jä suun­nit­te­lun ke­hys­mal­lia, taus­ta­te­o­ri­oi­ta, te­o­reet­ti­sia tra­di­ti­oi­ta ja mah­dol­li­ses­ti eri­lai­sia suun­nit­te­lu­mal­le­ja, sa­moin kuin muu­ten­kin lu­en­to­jen tee­mo­ja. Eri­lai­sia suun­nit­te­lu­työ­ka­lu­ja (esim. op­pi­mi­sen muo­toi­luun liit­ty­en) löy­tyy ver­kos­ta ja nii­tä voi käyt­tää oman har­kin­nan mu­kaan. Kun pe­rus­te­lee suun­ni­tel­man kou­lu­tus­si­säl­tö­jä (ei yk­si­tyis­koh­tai­ses­ti!) voi ha­lu­tes­saan hyö­dyn­tää mui­ta läh­tei­tä.

Pro­jek­ti­työs­sä nou­da­te­taan es­seen kir­joi­tus­oh­jei­ta ja mm. läh­de­viit­teet tu­lee mer­ki­tä kir­jal­li­suut­ta  hyö­dyn­net­tä­es­sä, ks. Opis­ke­li­jan yleis­opas. Pro­jek­ti­työ ot­si­koi­daan sen si­säl­töä ku­vaa­val­la ot­si­kol­la.

Pro­jek­ti­työn te­ke­mis­tä oh­jaa opin­to­ryh­mä-/verk­ko­työs­ken­te­ly. Pro­jek­ti­työ teh­dään ensi­si­jai­ses­ti 2–4 hen­gen pien­ryh­mä­työ­nä, mut­ta tar­vit­ta­es­sa myös yk­si­lö­työ on mah­dol­li­nen. Val­miin pro­jek­ti­työn laa­juus on noin 10 si­vua (teks­ti­osa joh­dan­nos­ta teks­ti­osan lop­puun). Pro­jek­ti­työn lop­puun lii­te­tään itse­ar­vi­oin­ti (pi­tuus ½–1 si­vua), jos­sa ar­vi­oi­daan kou­lu­tus­suun­ni­tel­man ja pro­jek­ti­työs­ken­te­lyn on­nis­tu­mis­ta suh­tees­sa opin­to­jak­son ta­voit­tei­siin. Suun­nit­te­li­ja Mia Ste­ning an­taa kou­lu­tus­suun­ni­tel­man en­sim­mäi­ses­tä ver­si­os­ta väli­pa­laut­teen Mood­les­sa sekä val­miis­ta teh­tä­väs­tä nu­mee­ri­sen ar­vi­oin­nin as­tei­kol­la 1–5. HUOM! Oman aika­tau­lun mu­kaan ede­tes­sä, ei työs­ken­te­ly­pro­ses­siin si­säl­ly opet­ta­jan väli­pa­lau­tet­ta.

Pro­jek­ti­työs­ken­te­lyn ete­ne­mi­nen vai­heit­tain:

  1. Kou­lu­tus­suun­ni­tel­man laa­din­ta
    • Kou­lu­tus­tar­ve
    • Kou­lu­tuk­sen aihe ja koh­de
    • Kou­lu­tuk­sen ta­voit­teet
    • Kou­lu­tuk­sen ra­ken­ne, aika­tau­lu ja ete­ne­mi­nen
    • Kes­to, aika­tau­lu ja ete­ne­mi­nen
    • Kes­kei­set si­säl­löt
    • Ope­tus- ja oh­jaus­rat­kai­sut (esim. työ­ta­vat, di­gi­taa­li­suu­den/tie­to- ja vies­tin­tä­tek­nii­kan hyö­dyn­tä­mi­nen)
    • Op­pi­mis­ym­pä­ris­tö
    • Re­surs­sit
    • Tie­dot­ta­mi­nen ja mark­ki­noin­ti
    • Kou­lu­tuk­sen ar­vi­oin­ti
  2. Ver­tais­pa­laut­teen­anto (verk­ko­työs­ken­te­ly) ja opet­ta­jan väli­pa­lau­te kou­lu­tus­suun­ni­tel­man en­sim­mäi­ses­tä ver­si­os­ta (pi­tuus n. 3 si­vua).
  3. Kou­lu­tus­suun­ni­tel­man muok­kaus ja täy­den­tä­mi­nen opet­ta­jan pa­laut­teen poh­jal­ta ja lä­het­tä­mi­nen  työ­e­lä­män asi­an­tun­ti­jan ar­vi­oi­ta­vak­si.
  4. Työ­e­lä­män asi­an­tun­ti­jan haas­tat­te­lu työ­pai­kal­la tai pu­he­li­mit­se. (Saa­tu pa­lau­te ja ke­hit­tä­mis­i­de­at kir­ja­taan pro­jek­ti­työ­hön.)
  5. Kou­lu­tus­suun­ni­tel­man täy­den­tä­mi­nen ja muok­kaus saa­dun pa­laut­teen ja läh­de­kir­jal­li­suu­den poh­jal­ta ja kir­joit­ta­mi­nen val­miik­si pro­jek­ti­työk­si sekä pro­jek­ti­työs­ken­te­lyn ar­vi­oin­ti (ryh­mä­ar­vi­oin­ti/itse­ar­vi­oin­ti lii­te­tään pro­jek­ti­työn lop­puun.)
Kirjallisuus

Kir­jal­li­suus­lis­tas­ta va­li­taan vä­hin­tään kol­me eri te­os­ta tai ar­tik­ke­lia  pro­jek­ti­työn läh­teek­si.Vaih­to­eh­toi­ses­ti voit käyt­tää myös muu­ta ai­hee­seen so­pi­vaa tie­teel­lis­tä kir­jal­li­suut­ta ku­ten esi­mer­kik­si kou­lu­tuk­sen suun­nit­te­luun liit­ty­vää kir­jal­li­suut­ta (tie­teel­li­siä kir­jo­ja/ra­port­te­ja tai tie­teel­li­ses­sä aika­kaus­leh­des­sä jul­kais­tu­ja ar­tik­ke­lei­ta). Leh­ti­ar­tik­ke­lit löy­ty­vät kir­jas­ton verk­ko­ai­neis­tos­ta utu­vol­ter.fi (ks. pika­ohje ar­tik­ke­lin ha­ke­mi­ses­ta Mood­len en­sim­mäi­ses­sä loh­kos­sa.)

Au­tio, T., Ha­ka­la, L. &  Ku­ja­la, T. (toim.) 2019. Siir­ty­miä ja ajan merk­ke­jä kou­lu­tuk­ses­sa. Ope­tus­suun­ni­tel­ma­tut­ki­muk­sen näkö­kul­mia. Tam­pe­re: Tam­pe­re Uni­ver­si­ty Press.

Camp­bell, H. 2012. ‘Plan­ning et­hics’ and re­dis­co­ve­ring the idea of plan­ning. Plan­ning The­o­ry 11(4) 379–399.

Camp­bell, H. 2012. Plan­ning to Chan­ge the World: Bet­ween Know­led­ge and Ac­ti­on Lies Synt­he­sis. Jour­nal of Plan­ning Edu­ca­ti­on and Re­se­arch 32(2), 135–146. (Mood­les­sa)

Camp­bell, H., Tait, M. & Wat­kins, C. 2014. Is The­re Spa­ce for Bet­ter Plan­ning in a Ne­o­li­be­ral World? Imp­li­ca­ti­ons for Plan­ning Prac­ti­ce and The­o­ry. Jour­nal of Plan­ning Edu­ca­ti­on and Re­se­arch, 34(1) 45–59.

Cer­ve­ro, R. M. & Wil­son, A. L. 2006. Wor­king the Plan­ning Tab­le. Ne­go­ti­a­ting de­moc­ra­ti­cal­ly for adult, con­ti­nuing and workp­la­ce edu­ca­ti­on. San Fran­cis­co: Jos­sey-Bass.

Chris­ten­sen, K. S. 2015. Both Pro­cess and Out­co­me Es­sen­ti­al to Plan­ning. Jour­nal of Plan­ning Edu­ca­ti­on and Re­se­arch, Ja­nu­a­ry 27, 1–11.

Col­lin, K. 2007. Työs­sä op­pi­mi­nen ja oh­jaus haas­tee­na. (Mood­les­sa)

Glo­wac­ki-Dud­ka, M. ym. 2012. Fra­ming Care for Plan­ners of Edu­ca­ti­on Prog­rams. Adult Le­ar­ning 29 (2), 62–71.

Gre­ger­sen-Her­mans J. 2021. To­ward a Cur­ri­cu­lum for the Fu­tu­re: Synt­he­si­zing Edu­ca­ti­on for Sus­tai­nab­le De­ve­lop­ment and In­ter­na­ti­o­na­li­za­ti­on of the Cur­ri­cu­lum. Jour­nal of Stu­dies in In­ter­na­ti­o­nal Edu­ca­ti­on 25(4): 461–481.

Hil­tu­nen, L. 2012. Verk­ko-ope­tuk­sen suun­nit­te­lun te­hos­ta­mi­nen. Tie­to­jen kä­sit­te­ly­tie­de 34. (Mood­les­sa)

Huh­ta­nen, A. 2019. Mi­ten op­pi­mis­ta tu­e­taan 2020-lu­vun työ­pai­kal­la? Työn Tuu­li 1/2019. (Mood­les­sa, ar­tik­ke­lis­sa kä­si­tel­lään op­pi­mis­muo­toi­lua)

Huo­ta­ri, V. 2004. Hil­jai­nen tie­to kou­lu­tus­suun­nit­te­lus­sa. Kas­va­tus 35 (4), 420–434. (Mood­les­sa)

Ko­mu­lai­nen, K. & Ra­ja­kal­tio, H. 2017. Opet­ta­ja joh­ta­mis­pa­ra­dig­mo­jen ris­ti­pai­neis­sa. Te­ok­ses­sa Au­tio, T., Ha­ka­la, L. & Ku­ja­la, T. (toim.) Ope­tus­suun­ni­tel­ma­tut­ki­mus: kes­kus­te­lun­a­vauk­sia suo­ma­lai­seen kou­luun ja opet­ta­jan­kou­lu­tuk­seen. Tam­pe­re: Tam­pe­re Uni­ver­si­ty Press. (Mood­les­sa)

Laa­ja­la, T. 2019. Osaa­mis­pe­rus­tai­suu­den ra­ken­tu­mi­nen am­mat­ti­kor­ke­a­kou­lus­sa. Ope­tus­suun­ni­tel­ma­te­o­reet­tis­ta jä­sen­te­lyä. Te­ok­ses­sa Tero Au­tio, Lii­sa Ha­ka­la & Tii­na Ku­ja­la (toim.) Siir­ty­miä ja ajan merk­ke­jä kou­lu­tuk­ses­sa. Ope­tus­suun­ni­tel­ma­tut­ki­muk­sen näkö­kul­mia. Tam­pe­re: Tam­pe­re Uni­ver­si­ty Press 2019, 439–467.

Lai­ne P. 2018. Kou­lu­tuk­ses­ta ke­hit­tä­mi­seen – ha­vain­to­ja työ­e­lä­män kou­lu­tus­suun­nis­ta Te­ok­ses­sa A. Jau­hi­ai­nen, J. Ki­vi­rau­ma & H. Kin­na­ri (toim.) Kou­lu­tus hal­lin­nas­sa. Tu­run yli­o­pis­ton kas­va­tus­tie­tei­den tie­de­kun­ta, jul­kai­su­sar­ja A:216, 305-329.

Lat­va­la, T. 2015. Dis­kurs­si­a­na­lyyt­ti­nen tut­ki­mus am­mat­ti­kor­ke­a­kou­lun ope­tus­suun­ni­tel­man ke­hit­tä­mis­pro­ses­sis­ta. Acta Elect­ro­cia Uni­ver­si­ta­tis Lap­po­nien­sis 177.

Len­non, M. 2015. Fin­ding Pur­po­se in Plan­ning. Jour­nal of Plan­ning Edu­ca­ti­on and Re­se­arch 35(1), 63–75.

Mä­ki­nen, M. & An­na­la, J. 2012. Osaa­mis­pe­rus­tai­sen ope­tus­suun­ni­tel­man kah­det kas­vot. Te­ok­ses­sa M. Mä­ki­nen, J. An­na­la, V. Kor­ho­nen, S. Veh­vi­läi­nen, A-M. Norrg­rann, P. Kal­li & P. Svärd (toim.) Osal­lis­ta­va kor­ke­a­kou­lu­tus, Tam­pe­re: Tam­pe­re Uni­ver­si­ty Press, 127–151.

Nyys­sö­lä, K. 2022. Kou­lu­tus tu­le­vai­suu­des­sa. En­na­koin­ti­näkö­kul­mia kou­lun­käyn­tiin, ke­hit­tä­mi­seen ja osaa­mi­seen. Ope­tus­hal­li­tus, Ra­por­tit ja sel­vi­tyk­set 2022:1. (Mood­les­sa)

Ra­ja­kal­tio, H. 2014. Yh­teis­voi­min koh­ti uu­dis­tu­vaa kou­lua. Kou­lun ke­hit­tä­mi­sen toi­min­ta­mal­li –täy­den­nys­kou­lu­tuk­sen ja ke­hit­tä­mis­pro­ses­sin yh­teen ni­vo­mi­nen. (Mood­les­sa)

Ran­ta­nen, T., & Mar­ja­nen, P. 2019. Osaa­mis­pe­rus­tei­suus am­mat­ti­kor­ke­a­kou­lu­jen ope­tus­suun­ni­tel­mien ke­hit­tä­mi­sen läh­tö­koh­ta­na – Näkö­kul­mia osaa­mis­pe­rus­tei­suu­des­ta käy­dyn kes­kus­te­lun arvo­läh­tö­koh­tiin. Am­mat­ti­kas­va­tuk­sen aika­kaus­kir­ja, 21(3), 25–34.

Salo, V. 2012. Työn­te­ki­jöi­den ko­ke­man kou­lu­tus­tar­peen ar­vi­oi­mi­nen. Am­mat­ti­kas­va­tuk­sen aika­kaus­kir­ja 14 (1), 47–58.

Siu­rua, L.-E., Py­häl­tö, K., Pie­ta­ri­nen, J., Sul­lan­maa, J. & Soi­ni, T. 2020. Koh­ti uut­ta pe­rus­o­pe­tuk­sen ope­tus­suun­ni­tel­maa – ope­tus­suun­ni­tel­ma­työ pai­kal­lis­ten toi­mi­joi­den ko­ke­ma­na. Hal­lin­non Tut­ki­mus 39 (2).

Ta­pi­on­kas­ki, S. 2019. Työ­e­lä­mä­lä­hei­syy­den ke­hit­tä­mi­nen moni­a­lai­sen kie­li­a­si­an­tun­ti­jan laa­ja-alai­sen kan­di­daa­tin­tut­kin­non ope­tus­suun­ni­tel­mas­sa 2017–2020. Yli­o­pis­to­pe­da­go­giik­ka, 26 (1).

Ten­hu­la, T. 2007. Val­ta­kun­nal­li­ses­ti vai­kut­ta­vaa kou­lu­tus­ta. (myös Mood­les­sa)

Wal­dow, F. 2015. From Tay­lor to Ty­ler to Non Child Left Be­hind: Le­gi­ti­ma­ting edu­ca­ti­o­nal stan­dards. Pros­pects 45, 49–62.

Kou­lu­tuk­sen suun­nit­te­lu ja ke­hit­tä­mi­nen 4 opKas­va­tus­tie­teen aine­o­pin­not lv. 2023-202415.5.2023