1. Opiskelijalle

Opimme ihmisestä, mutta opimme myös itsestämme!

Ke­hi­tys- ja kas­va­tus­psy­ko­lo­gia tut­kii ih­mi­sen psyyk­kis­tä ke­hi­tys­tä ja kas­vua sekä kas­vun oh­jauk­sen psy­ko­lo­gi­sia edel­ly­tyk­siä. Psy­ko­lo­gi­an näkö­kul­mas­ta tar­kas­te­lun koh­tee­na on se, mi­ten ih­mi­sen kas­vu ja ke­hi­tys ta­pah­tu­vat. Kas­va­tus­tie­teel­li­ses­ti kiin­nos­ta­vaa on se, mi­ten ih­mi­sen ke­hi­tyk­seen ja kas­vuun voi­daan tie­toi­ses­ti vai­kut­taa.

Kas­va­tus­psy­ko­lo­gi­an ta­voit­tee­na on tut­kia ja se­lit­tää yk­si­lön psyyk­kis­ten ra­ken­tei­den muo­dos­tu­mis­ta ja lain­a­lai­suuk­sia kas­va­tus­ta­pah­tu­mas­sa. Li­säk­si sen tar­koi­tuk­se­na on tuot­taa tie­toa kas­va­tuk­sen mah­dol­li­suuk­sis­ta. Kas­vaak­seen ih­mi­sek­si ih­mi­nen tar­vit­see toi­sia ih­mi­siä. Niin­pä yk­si­lön ke­hi­tys­tä ja kas­vua tar­kas­tel­laan opin­to­jak­sol­la eri kon­teks­tien ja ym­pä­ris­tö­jen näkö­kul­mis­ta. Pit­käl­le ai­kui­suu­teen van­hem­mat ja per­he ovat ih­mi­sen ke­hi­tyk­sen ja kas­va­mi­sen kes­kei­sin kon­teks­ti. Vä­hi­tel­len lap­sen vart­tu­es­sa mu­kaan tu­lee mui­ta kas­vuun ja ke­hi­tyk­seen vai­kut­ta­via ta­ho­ja: var­hais­kas­va­tus, esi­o­pe­tus, kou­lu eri muo­dois­saan, työ­e­lä­mä. Näil­lä kai­kil­la on vai­ku­tuk­sen­sa ih­mi­seen sen ohel­la, että ih­mi­sen omat hen­ki­lö­koh­tai­set omi­nai­suu­det, pe­ri­mä, per­soo­nal­li­suus ja luon­teen­piir­teet ovat myö­tä­vai­kut­ta­mas­sa kas­vuun ja ke­hi­tyk­seen.

Ke­hi­tys­psy­ko­lo­gia tar­kas­te­lee ih­mi­sen psyyk­ki­siä toi­min­to­ja ja nii­den muu­tok­sia, ih­mi­sen ke­hi­tyk­sen ja kas­vun lain­a­lai­suuk­sia elä­män eri vai­heis­sa. Ke­hi­tys­vai­hei­ta voi­daan tar­kas­tel­la elä­män­kaa­ri­psy­ko­lo­gi­an mu­kai­ses­ti tai ih­mi­sen ke­hi­tyk­sen eri  osa-aluie­den näkö­kul­mas­ta, esi­mer­kik­si fyy­si­nen, psyyk­ki­nen, kog­ni­tii­vi­nen, so­si­aa­li­nen, emo­ti­o­naa­li­nen ja mo­to­ri­nen ke­hi­tys. Ke­hi­tys­tä tar­kas­tel­laan eri­lais­ten te­o­ri­oi­den ja tut­ki­mus­ten näkö­kul­mas­ta. Tar­koi­tuk­se­na ei ole kui­ten­kaan kaa­taa pel­käs­tään val­mis­ta tie­toa: on hyvä op­pia ky­seen­a­lais­ta­maan, poh­ti­maan asi­oi­ta ja il­mi­öi­tä kriit­ti­ses­ti ja tuot­ta­maan yh­des­sä uu­sia näkö­kul­mia ja aja­tuk­sia.  Op­pi­mi­nen ta­pah­tuu so­si­aa­li­ses­sa vuo­ro­vai­ku­tuk­ses­sa, ja asi­an­tun­ti­juut­ta ra­ken­ne­taan so­si­aa­li­ses­ti. So­si­aa­li­sen vuo­ro­vai­ku­tuk­sen ja op­pi­mi­sen kon­teks­ti­na täl­lä kurs­sil­la toi­mi­vat opin­to­ryh­mä, lu­en­not, op­paat, ten­tit ja verk­ko-op­pi­mis­ym­pä­ris­tö.

Opim­me ih­mi­ses­tä, mut­ta opim­me myös it­ses­täm­me! In­nos­ta­vaa tut­ki­mus­mat­kaa toi­vot­ta­en

Tii­na Tui­ju­la
yli­o­pis­ton­leh­to­ri, KT

Kaik­kea saa teh­dä,

kaik­kea pi­tää teh­dä.

Kaik­kia ovia täy­tyy tem­poa,

kaik­kia kui­ta kur­ko­tel­la.

On vain yksi ehto, elin­ehto:

Väri­se­vää sie­lua ei saa tal­la­ta.

– Tom­my Ta­ber­mann –

Ke­hi­tys- ja kas­va­tus­psy­ko­lo­gia 4 opKas­va­tus- ja ai­kuis­kas­va­tus­tie­teen pe­rus­o­pin­not, lv. 2023–202423.5.2023