Kehitys- ja kasvatuspsykologia tutkii ihmisen psyykkistä kehitystä ja kasvua sekä kasvun ohjauksen psykologisia edellytyksiä. Psykologian näkökulmasta tarkastelun kohteena on se, miten ihmisen kasvu ja kehitys tapahtuvat. Kasvatustieteellisesti kiinnostavaa on se, miten ihmisen kehitykseen ja kasvuun voidaan tietoisesti vaikuttaa.
Kasvatuspsykologian tavoitteena on tutkia ja selittää yksilön psyykkisten rakenteiden muodostumista ja lainalaisuuksia kasvatustapahtumassa. Lisäksi sen tarkoituksena on tuottaa tietoa kasvatuksen mahdollisuuksista. Kasvaakseen ihmiseksi ihminen tarvitsee toisia ihmisiä. Niinpä yksilön kehitystä ja kasvua tarkastellaan opintojaksolla eri kontekstien ja ympäristöjen näkökulmista. Pitkälle aikuisuuteen vanhemmat ja perhe ovat ihmisen kehityksen ja kasvamisen keskeisin konteksti. Vähitellen lapsen varttuessa mukaan tulee muita kasvuun ja kehitykseen vaikuttavia tahoja: varhaiskasvatus, esiopetus, koulu eri muodoissaan, työelämä. Näillä kaikilla on vaikutuksensa ihmiseen sen ohella, että ihmisen omat henkilökohtaiset ominaisuudet, perimä, persoonallisuus ja luonteenpiirteet ovat myötävaikuttamassa kasvuun ja kehitykseen.
Kehityspsykologia tarkastelee ihmisen psyykkisiä toimintoja ja niiden muutoksia, ihmisen kehityksen ja kasvun lainalaisuuksia elämän eri vaiheissa. Kehitysvaiheita voidaan tarkastella elämänkaaripsykologian mukaisesti tai ihmisen kehityksen eri osa-aluieden näkökulmasta, esimerkiksi fyysinen, psyykkinen, kognitiivinen, sosiaalinen, emotionaalinen ja motorinen kehitys. Kehitystä tarkastellaan erilaisten teorioiden ja tutkimusten näkökulmasta. Tarkoituksena ei ole kuitenkaan kaataa pelkästään valmista tietoa: on hyvä oppia kyseenalaistamaan, pohtimaan asioita ja ilmiöitä kriittisesti ja tuottamaan yhdessä uusia näkökulmia ja ajatuksia. Oppiminen tapahtuu sosiaalisessa vuorovaikutuksessa, ja asiantuntijuutta rakennetaan sosiaalisesti. Sosiaalisen vuorovaikutuksen ja oppimisen kontekstina tällä kurssilla toimivat opintoryhmä, luennot, oppaat, tentit ja verkko-oppimisympäristö.
Opimme ihmisestä, mutta opimme myös itsestämme! Innostavaa tutkimusmatkaa toivottaen
Tiina Tuijula
yliopistonlehtori, KT
Kaikkea saa tehdä,
kaikkea pitää tehdä.
Kaikkia ovia täytyy tempoa,
kaikkia kuita kurkotella.
On vain yksi ehto, elinehto:
Värisevää sielua ei saa tallata.
– Tommy Tabermann –
Kehitys- ja kasvatuspsykologia 4 opKasvatus- ja aikuiskasvatustieteen perusopinnot, lv. 2023–202423.5.2023