Osaamistavoite ja sisältö
Opiskelija ymmärtää laadullisen tutkimuksen lähtökohtia ja lähestymistapoja kasvatustieteellisessä tutkimuksessa. Hän tuntee erilaisia laadullisia aineistoja ja ymmärtää, minkälaista tutkimusta niiden avulla voidaan tehdä. Opiskelija hallitsee laadullisen tutkimuksen suunnittelun, aineiston tuottamisen, analyysin ja tulkinnan perusteet. Opiskelija osaa soveltaa laadullisen sisällönanalyysin periaatteita erilaisten aineistojen analysoimiseen. Hän tuntee myös muita laadullisia aineiston analyysin tapoja. Opiskelijan yleiset työelämävalmiudet vahvistuvat, sillä hän omaksuu myös yleisiä tiedonhankinnan, tiedonkäsittelyn ja kriittisen ajattelun taitoja, joita voi soveltaa työelämän kehittämiseen ja ongelmanratkaisuun.
Keskeiset sisällöt
- tutustutaan laadullisen tutkimuksen lähtökohtiin, mahdollisuuksiin, rajoitteisiin ja luotettavuuteen
- perehdytään laadullisen tutkimusprosessin eri vaiheisiin suunnittelusta, aineiston tuottamiseen, analyysiin ja tulkintaan, sekä pohditaan tutkimuksen eettisiä valintoja ja yhteiskunnallista vaikuttavuutta
- tutustutaan monipuolisesti erilaisiin laadullisen tutkimuksen lähestymistapoihin ja menetelmiin
- harjoitellaan laadullisten menetelmien soveltamista sekä laadullisen tutkimuksen tulosten raportointia



