Suoritustapa
Opintojaksoon sisältyy:
- luennot ja ryhmäohjaus etäopetuksena verkko-oppimisympäristössä
- tutkimusharjoituksen suunnittelu, toteutus ja tutkimusraportti ensisijaisesti 2–3 opiskelijan pienryhmätyönä (tai perustellusta syystä yksilötyönä) TAI yksilötyönä tehtävä kirjallisuusessee
- monimuoto-opintojen opiskelijoilla opintoryhmätyöskentely JA verkko-opintojen opiskelijoilla verkkotyöskentely.
Opintojakson pakollinen kirjallisuus:
Puusa, A. & Juuti, P. (toim.) 2020. Laadullisen tutkimuksen näkökulmat ja menetelmät. Helsinki: Gaudeamus. (myös e-kirjana)
Suositeltava kirjallisuus:
Valli, R. & Aaltola, J. 2015 tai uudempi painos. Ikkunoita tutkimusmetodeihin I. Metodin valinta ja aineistonkeruu: virikkeitä aloittelevalle tutkijalle. Jyväskylä: PS-Kustannus.
Valli, R. & Aaltola, J. 2015 tai uudempi painos. Ikkunoita tutkimusmetodeihin II. Näkökulmia aloittelevalle tutkijalle tutkimuksen teoreettisiin lähtökohtiin ja analyysimenetelmiin. Jyväskylä: PS-Kustannus.
Eskola, J. & Suoranta, J. 1998. Johdatus laadulliseen tutkimukseen. Tampere: Vastapaino.
Tuomi, J. & Sarajärvi, A. 2018. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Helsinki: Tammi.
Ruusuvuori, J. & Tiittula, L. (toim.) 2005. Haastattelu: tutkimus, tilanteet ja vuorovaikutus. Tampere: Vastapaino.
Pietikäinen, S. & Mäntynen, A. 2019 (tai vanhempi painos 2009). Uusi kurssi kohti diskurssia. Tampere: Vastapaino.
Hyvärinen, M., Nikander, P. & Ruusuvuori, J. (toim.) 2017. Tutkimushaastattelun käsikirja. Tampere: Vastapaino.
Laaksonen, S-M., Matikainen, J. & Tikka, M. (toim.) 2013. Otteita verkosta. Verkon ja sosiaalisen median tutkimusmenetelmät. Tampere: Vastapaino.
Lisäksi opintojaksosta vastaavat opettajat voivat osoittaa suositeltavaa laadullisen tutkimuksen kirjallisuutta.
Luennot ja ryhmäohjaus
Opintojakso käynnistyy luennoilla, joilla käsitellään laadullisen tutkimuksen tutkimusmenetelmiä. Luennot ohjaavat ja helpottavat tutkimusharjoituksen tekemisessä, joten osallistuminen on erityisen tärkeää ainakin ellet ole aikaisemmin opiskellut menetelmäopintoja tai tehnyt tutkimusta. (Poissaoloa ei tarvitse korvata.) Osasta luennoista tulee tallenteet verkkoalueelle kuunneltaviksi.
Luennon jälkeen parit ja pienryhmät valitsevat laadullisen tutkimusmenetelmän (haastattelu tai valmiit aineistot), jolla suunnittelevat ja toteuttavat harjoituksen. Yksi ryhmän jäsen ilmoittaa ryhmänsä ryhmäohjaukseen. Harjoituksesta tehdään ensiksi tutkimussuunnitelma, joka palautetaan verkkoalueelle hyvissä ajoin ennen ohjausta, jotta opettaja ja muut osallistujat ehtivät siihen perehtymään. Ryhmäohjauksessa ryhmät saavat palautetta suunnitelmasta sekä ohjausta aineiston keräämiseen, analyysiin ja raportointiin.
Tutkimusraportti
Tutkimusharjoituksen tarkoituksena on perehtyä ja harjoitella yhden tutkimusmenetelmän käyttöä. Valitulla tutkimusmenetelmällä kerätään pienimuotoinen aineisto, jonka jälkeen tehdään tutkimusraportti yleistä tutkimuksen raportointimallia noudattaen. Harjoitus tehdään ensisijaisesti 2–3 henkilön pienryhmässä. Raportin laajuus on ryhmätyössä 11–15 sivua (ja yksilötyössä 9–12 sivua).
Tutkimustuloksista raportoidaan ainoastaan keskeisimmät tulokset. Raportissa kuvataan monipuolisesti menetelmän heikkouksia ja vahvuuksia tutkimusprosessin eri vaiheissa, muun muassa mihin menetelmä soveltuu/ei sovellu ja miten/miksi saatuihin tuloksiin päädyttiin sekä miten luotettavaa tietoa saatiin.
Raportissa tulee hyödyntää menetelmäkirjallisuutta. Kirjallisuusvaihtoehtoja löydät esimerkiksi opiskeluoppaan tutkimuskirjallisuuslistasta. Voit pohtia kirjallisuutta hyödyntäen esimerkiksi:
- Miten valittu menetelmä soveltui tähän tutkimukseen ja mitkä ovat menetelmän vahvuudet ja heikkoudet tutkimusprosessin eri vaiheissa?
- Miten käytetty menetelmä vaikutti saatuihin tuloksiin? Olisiko toisella menetelmällä päädytty samanlaisiin tuloksiin/johtopäätöksiin?
- Minkälainen merkitys menetelmävalinnalla on ylipäätään koko tutkimukselle?
- Mihin menetelmävalinnan tulisi perustua ja minkälaiset tekijät siihen vaikuttavat?
- Miten menetelmä soveltuu kasvatustieteisiin (mahdollisuudet ja haasteet)?
Tutkimusraportin muotoseikoissa noudatetaan yleisiä esseen kirjoitusohjeita. Tutkimusraportin loppuun liitetään itsearviointi, joka voi ryhmätyössä olla ryhmän yhteinen. Opettaja arvioi tutkimusraportin numeerisesti asteikolla 1–5 Moodlessa olevaa arviointilomaketta käyttäen.
Tutkimussuunnitelman ja -raportin sisältö
Ennen tutkimusharjoituksen toteuttamista laaditaan tutkimussuunnitelma, joka palautetaan verkkoalueelle hyvissä ajoin ennen ryhmäohjausta. Suunnitelmat käsitellään opettajan johdolla, ja niistä saadaan palautetta ennen tutkimusharjoitusten toteuttamista. Aineistoa ei kannata kerätä ennen suunnitelmasta saatua palautetta. Jos teet tutkimusraportin muuna ajankohtana, aloita tutkimusharjoituksen tekeminen tutkimussuunnitelmalla, mutta tällöin sitä ei tarvitse palauttaa Moodleen.
Tutkimussuunnitelmaan kirjoitetaan auki tutkimusraportin kohdat 1–3. Myös työn alustava otsikko, sisällysluettelo ja alustava lähdeluettelo pitää tutkimussuunnitelmassa olla.
Tutkimusraportti koostuu seuraavista osista:
Kansi- eli nimiölehti
HUOM! Raportin kansilehdessä (oikea alalaita) tulee mainita ryhmän opettajan nimi, jotta tehtävä löytää vaivattomasti oikealle opettajalle arvioitavaksi.
Sisältö
1 Johdanto
Tässä osassa tuodaan esille tutkimuksen aihe ja sen rajaus eli luonnehditaan tutkimuksen tarkoitus lyhyesti.
2 Tutkimuksen teoreettis-käsitteelliset lähtökohdat eli teoreettinen viitekehys
Tässä osassa määritellään tutkimuksen peruskäsitteet ja/tai luodaan lyhyt katsaus aikaisempaan tutkimukseen tai teoreettiseen lähtökohtaan (käytetään vähintään yhtä aikaisempaa tutkimusta/teoriaa, ei kuitenkaan pro gradua tai muuta sen tasoista opinnäytetyötä eikä wikipediaa)
3 Menetelmäosa eli tutkimuskysymys/kysymykset, käytetyn menetelmän, toteutuksen ja analyysin kuvaus
Tässä osassa ovat tutkimuskysymys/kysymykset sekä kuvataan tutkimusmenetelmää ja tulosten analyysia lähdekirjallisuutta hyödyntäen. Tutkimusharjoituksen toteutus kuvataan siten, että se olisi kuvauksen pohjalta toistettavissa sekä lisäksi kuvataan käytetty aineisto tai kohdejoukko sekä valinnan perustelu. (Em. asiat jäsennellään tarkoituksenmukaisiin alalukuihin.) Lisätietoja menetelmäosassa kuvattavista asioista saat luennoilla ja ryhmäohjauksessa sekä menetelmäkirjallisuudesta.
4 Tulososa eli päätulosten esittely analyysin pohjalta
5 Pohdinta, jossa tulosten yhteenvetoa ja johtopäätöksiä
6 Metodinen arviointi, jossa arvioidaan metodikirjallisuuttakin apuna käyttäen tutkimusmenetelmän soveltuvuutta suhteessa omaan aiheeseen/tutkimuskysymyksiin/tuloksiin (vahvuuksia, heikkouksia, hyviä ja huonoja puolia) sekä tutkimusprosessia kokonaisuudessaan.
Lähdeluettelo
Liitteet
Liitteeksi laitetaan esimerkiksi haastattelurunko sekä yksi litteroitu haastattelu (parityössä 2 ja pienryhmätyössä 3 litteroitua haastattelua). Lisäksi haastattelussa liitetään tietosuojailmoitus.
Itsearviointi
Kirjallisuusessee
Kirjallisuusessee on tutkimusraportin vaihtoehtoinen suoritus, joka tehdään itsenäisesti yksilötyönä. Tehtävässä noudatetaan yleisiä esseen kirjoitusohjeita (ks. Opiskelijan yleisopas)
Kirjoita noin 10 sivuinen (johdannosta pohdintaan) essee laadullisesta tutkimuksesta. Esseessä tulee hyödyntää opintojakson kirjallisuuden pakollisen kirjan lisäksi vähintään kahta muuta kirjaa. Esseessäsi voit käsitellä esimerkiksi seuraavia kysymyksiä:
- Mitä on laadullinen tutkimus? Mikä tekee laadullisesta tutkimuksesta tiedettä?
- Miten ja mistä laadulliseen tutkimukseen saadaan aineisto?
- Mikä on aineiston saturaatiopiste (kyllääntymispiste)?
- Onko objektiivisuus mahdollista laadullisessa tutkimuksessa? Mitä on tutkimuksen objektiivisuus?
- Mitä on aineistolähtöinen ja teorialähtöinen aineistoanalyysi laadullisessa tutkimuksessa?
- Esittele kaksi laadullisen tutkimuksen metodia.
- Mikä tekee laadullisesta tutkimuksesta huonoa tai hyvää eli millä perusteella voidaan arvioida laadullisen tutkimuksen luotettavuutta tai laatua?
- Mistä tiedän, mikä on riittävä määrä aineistoa kunnollisen laadullisen tutkimuksen tekemiseen?
- Mitä on aineisto- ja menetelmätriangulaatio laadullisessa tutkimuksessa?
- Minkälaisia haastatteluja voidaan tehdä laadullisessa tutkimuksessa?
- Mitä on teemoittelu (kategorisointi) laadullisessa aineistonanalyysissä?
- Mitä tutkimuseettisiä kysymyksiä liittyy laadulliseen tutkimukseen?

Kuva: Pixabay.

Kuva: Pixabay.

Kuva: Pixabay.

Kuva: Pixabay.

Kuva: Pixabay.