Tutkimusmenetelmäkohtaisia ohjeita

Valmiit dokumenttiaineistot

Kas­va­tus­tie­teel­li­ses­sä tut­ki­muk­ses­sa yh­den kes­kei­sen tut­ki­mus­ai­neis­to­ryh­män muo­dos­ta­vat val­miit do­ku­ment­ti­ai­neis­tot. Aina ei tar­vit­se ke­rä­tä ai­neis­toa alus­ta läh­tien itse esi­mer­kik­si haas­tat­te­lun avul­la (= tut­ki­muk­sen syn­nyt­tä­mä ai­neis­to), vaan tut­ki­muk­sen koh­tee­na ole­va tie­to on jo ole­mas­sa jos­sa­kin. Tä­män­kal­tai­sia ai­neis­to­ja kut­su­taan luon­nol­li­sik­si ai­neis­toik­si, ne ovat siis ole­mas­sa tut­ki­muk­ses­sa riip­pu­mat­ta. Luon­nol­li­sia ai­neis­to­ja ovat kaik­ki eri­lai­set, ole­mas­sa ole­vat do­ku­men­tit ku­ten muis­ti­ot, re­kis­te­rit, ar­kis­tot, vuo­si­ker­to­muk­set, pöy­tä­kir­jat, säh­kö­pos­ti­kes­kus­te­lut, in­ter­net-si­vus­tot ynnä kaik­ki muut sel­lai­set, joi­ta ins­ti­tuu­ti­ot, yri­tyk­set ja yh­tei­söt yllä­pi­tä­vät osa­na nor­maa­lia toi­min­taan­sa. Myös kir­jeet, päi­vä­kir­jat, eri­lai­set vies­tit ja pu­heet, blo­git, jul­ki­set kes­kus­te­lu­foo­ru­mit ja mie­li­pide­o­sas­tot ovat luon­nol­lis­ta ai­neis­toa. Sa­moin eri­lai­set kult­tuu­rin­tuo­tok­set ja me­di­a­hyö­dyk­keet, ku­ten maa­lauk­set ja valo­ku­vat, elä­mä­ker­rat, mai­nok­set, sa­no­ma­leh­det ja vaik­ka­pa suo­ma­lai­sen pop­mu­sii­kin sa­noi­tuk­set kuu­lu­vat nii­ni­kään tä­hän ryh­mään. (Ron­kai­nen, Peh­ko­nen, Lind­blom-Ylän­ne & Paa­vi­lai­nen 2013.)

Läh­de­kri­tiik­ki

Kun do­ku­ment­te­ja käy­te­tään tut­ki­muk­ses­sa, on aina pi­det­tä­vä mie­les­sä läh­de­kri­tiik­ki. Kaik­ki ai­neis­tot ovat jol­lain lail­la kiin­ni syn­ty­eh­dois­saan, mikä vai­kut­taa sii­hen, mis­tä ai­neis­to voi ker­toa. Do­ku­men­tit ovat osa nii­tä ko­ko­a­vien ins­ti­tuu­ti­oi­den toi­min­taa. Niil­lä on tyy­pil­li­ses­ti jo­kin käyt­tö­tar­koi­tus, nii­den laa­ti­mi­sel­la on jo­kin funk­tio. Ne kuu­lu­vat jo­hon­kin käyt­tö­yh­tei­söön tai toi­min­taan, jon­ka osia ne ovat. Tut­ki­jan on syy­tä miet­tiä ja tun­nis­taa näi­tä ”tuo­tan­to­eh­to­ja”, jot­ta hän voi ar­vi­oi­da ai­neis­ton­sa luo­tet­ta­vuut­ta tai pai­not­tu­nei­suut­ta ja sitä, mitä ja mi­hin hän pys­tyy käyt­tä­mäs­tään ai­neis­tos­ta yleis­tä­mään. (Ron­kai­nen ym. 2013.)

Oh­jei­ta ai­neis­ton ra­jauk­seen ja ana­lyy­siin

Val­miit ai­neis­tot -me­ne­tel­mäs­sä tut­ki­mus­ky­sy­mys (-ky­sy­myk­set) mää­rää aika­vä­liä ja ai­neis­ton mää­rää. Alus­sa kan­nat­taa miet­tiä alus­ta­vat tut­ki­mus­ky­sy­myk­set, jot­ka sit­ten täs­men­ty­vät ai­neis­toon tu­tus­tut­ta­es­sa. Tut­ki­mus­ky­sy­myk­siä voi jou­tua ja saa muut­taa pit­kin mat­kan ja ai­neis­to it­se­kin täs­sä me­ne­tel­mäs­sä oh­jaa jo teh­ty­jä va­lin­to­ja. Tä­män­ko­koi­ses­sa har­joi­tus­työs­sä tut­ki­mus­ky­sy­myk­siä ei kan­na­ta olla lii­an mon­ta, so­pi­va mää­rä on 1–3. Muo­toi­le sel­lai­set tut­ki­mus­ky­sy­myk­set, joi­hin ei voi vas­ta­ta kyl­lä/ei (tyy­pil­li­ses­ti käy­tet­ty­jä hy­viä ovat esi­mer­kik­si: Mi­ten, mil­lai­sia, mit­kä te­ki­jät…). Tut­ki­mus­ky­sy­myk­set muo­toil­laan si­ten, että ai­neis­to to­del­la voi an­taa nii­hin vas­tauk­sen ja va­ro­taan yrit­tä­mäs­tä teh­dä lii­an suo­ria kau­saa­li­suus­pää­tel­miä eli tut­kia esi­mer­kik­si sel­lais­ten asi­oi­den toi­siin­sa liit­ty­vyyt­tä, jota ai­neis­tos­ta ei voi­da lu­kea.

Ole kriit­ti­nen ai­neis­ton suh­teen ja mie­ti sen so­pi­vuus tut­ki­mus­ai­neis­tok­si. Jos aluk­si va­lit­tu ai­neis­ton mää­rä osoit­tau­tuu lii­an pie­nek­si tai suu­rek­si, teh­ty­jä va­lin­to­ja voi tar­kis­taa ja tar­peen mu­kaan ai­neis­ton mää­rää ja aika­vä­liä voi ra­ja­ta tai laa­jen­taa. Mi­ni­mi­mää­rää on vai­kea sa­noa eli kuin­ka mon­ta ai­kai­sem­paa tut­ki­mus­ta, ar­tik­ke­lia, leh­teä, vi­de­o­ta tms. tu­li­si käyt­tää. Yleen­sä kui­ten­kin yksi ai­neis­to­laji riit­tää koh­teek­si täs­sä har­joi­tus­työs­sä. Tär­kein­tä on, että omat tut­ki­mus­ky­sy­myk­set koh­taa­vat ai­neis­ton tar­koi­tuk­sen­mu­kai­sel­la ta­val­la. Ai­neis­ton aika­väli voi vaih­del­la pal­jon­kin. Esi­mer­kik­si leh­tien koh­dal­la tar­kas­te­lu­ajan­jak­so voi olla 10 vuot­ta, mut­ta toi­saal­ta voi­daan ai­neis­tos­ta ja ai­hees­ta riip­pu­en ot­taa vaik­ka yksi vuo­si yh­del­tä vuo­si­kym­me­nel­tä ja toi­nen vuo­si toi­sel­ta vuo­si­kym­me­nel­tä, kol­mas kol­man­nel­ta ja ver­tail­la nii­tä kes­ke­nään. Otan­ta kan­nat­taa miet­tiä huo­lel­la, sen on ol­ta­va pe­rus­tel­ta­vis­sa ole­va, har­kit­tu ja sys­te­maat­ti­nen.

Oman tut­ki­mus­ai­neis­ton eli sen, mis­tä tu­lok­set et­si­tään, pi­tää olla eri kuin te­o­ri­a­taus­tas­sa käy­tet­tä­vä läh­de/läh­teet. Kun val­mis­ta ai­neis­toa käy­te­tään tut­ki­mus­ai­neis­to­na, on eri­tyi­sen tär­keä saa­da tut­ki­mus­a­se­tel­ma tut­ki­muk­sel­li­sek­si ero­tuk­se­na re­fe­roin­nis­ta eli sii­tä, että vain ker­too eli esit­te­lee ai­kai­sem­man tie­don uu­des­taan. Tä­hän aut­taa tark­kaan mie­tit­ty tut­ki­mus­ky­sy­mys sekä ai­neis­ton tar­koi­tuk­sen­mu­kai­nen ana­lyy­si. Ana­lyy­si­ta­po­ja on mo­nia ku­ten muis­sa­kin me­ne­tel­mis­sä. Ai­neis­ton ana­lyy­sis­sä ke­rä­tys­tä ai­neis­tos­ta ha­e­taan vas­tauk­sia tut­ki­mus­ky­sy­myk­siin. Laa­dul­li­ses­sa ana­ly­soin­nis­sa ryh­dy­tään te­ke­mään eri­tyyp­pi­siä si­säl­lön­a­na­lyy­se­jä/si­säl­lön­e­rit­te­ly­jä, usein esi­mer­kik­si tee­moit­te­lu ja/tai luo­kit­te­lu ovat käyt­tö­kel­poi­sia vaih­to­eh­to­ja. Laa­dul­li­sen tut­ki­muk­sen ana­lyy­sis­tä löy­dät lisä­tie­toa esi­mer­kik­si Tuo­men ja Sara­jär­ven (2009 tai 2018) kir­jas­ta Laa­dul­li­nen tut­ki­mus ja si­säl­lön­a­na­lyy­si.

Kuva: Pix­nio.

Haastattelu

Tut­ki­mus­har­joi­tus koos­tuu tut­ki­mus­suun­ni­tel­man te­ke­mi­ses­tä ja pie­nen tee­ma­haas­tat­te­lu­tut­ki­muk­sen to­teut­ta­mi­ses­ta ja sen ra­por­toin­nis­ta. Tut­ki­mus­suun­ni­tel­mas­sa ja -har­joi­tuk­ses­sa kan­nat­taa käyt­tää lu­en­to­jen li­säk­si apu­na tut­ki­mus­me­ne­tel­mä­kir­jal­li­suut­ta (esim. Hirs­jär­vi, Re­mes & Sa­ja­vaa­ra 2015. Tut­ki ja kir­joi­ta; Hirs­jär­vi & Hur­me 2014. Tut­ki­mus­haas­tat­te­lu. Tee­ma­haas­tat­te­lun te­o­ria ja käy­tän­tö.)

Haas­tat­te­lu­tut­ki­muk­sen te­ke­mi­nen aloi­te­taan tut­ki­mus­suun­ni­tel­man laa­ti­mi­sel­la. Aluk­si va­li­taan aihe ja ra­ja­taan se. Ota huo­mi­oon tä­män har­joi­tus­työn yh­tey­des­sä, että ai­heen tu­lee so­vel­tua kas­va­tus­tie­teel­li­seen haas­tat­te­lu­tut­ki­muk­seen. Seu­raa­vas­sa vai­hees­sa tu­tus­tu­taan ai­hees­ta teh­tyi­hin ai­kai­sem­piin tut­ki­muk­siin. Sa­mal­la voi­daan va­li­ta ja sel­kiyt­tää tut­ki­muk­sen pe­rus­kä­sit­tei­tä. Ai­kai­sem­pien tut­ki­muk­sien ja/tai tie­teel­lis­ten kä­sit­tei­den avul­la on mah­dol­lis­ta laa­tia tut­ki­muk­sel­le vii­te­ke­hys. Täs­sä har­joi­tuk­ses­sa vii­te­ke­hyk­sen laa­ti­mi­ses­sa käy­te­tään vä­hin­tään yhtä ai­kai­sem­paa tut­ki­mus­ta. Ai­kai­sem­mat tut­ki­muk­set toi­mi­vat apu­vä­li­nei­nä, kun täs­men­ne­tään tut­ki­muk­sen tut­ki­mus­ky­sy­myk­set. Tut­ki­mus­ky­sy­myk­sis­tä voi­daan tut­ki­mus- ja me­ne­tel­mä­kir­jal­li­suu­des­sa käyt­tää ni­mi­tys­tä tut­ki­mus­on­gel­mat tai tut­ki­mus­teh­tä­vä. (Ks. Hirs­jär­vi, Re­mes & Sa­ja­vaa­ra 2015).

Seu­raa­vak­si tut­ki­muk­sen te­ke­mi­nen ete­nee ai­neis­ton­ke­ruu­me­ne­tel­män va­lin­taan. Täs­sä har­joi­tuk­ses­sa ai­neis­ton­ke­ruu­me­ne­tel­mä­nä käy­te­tään tee­ma­haas­tat­te­lua. Haas­ta­tel­ta­vien mää­rä riip­puu ta­van­o­mai­ses­ti tut­ki­muk­sen ai­hees­ta ja tut­ki­mus­ky­sy­myk­sis­tä, jot­ka vai­kut­ta­vat tut­ki­muk­sen koh­de­jouk­koon. (Täs­sä har­joi­tus­työs­sä tätä ei vält­tä­mät­tä voi­da täy­sin nou­dat­taa har­joi­tus­työn kuor­mit­ta­vuu­den / opin­to­jak­son opin­to­pis­te­mää­rän vuok­si.) Täs­sä har­joi­tus­työs­sä haas­tat­te­lu­ja teh­dään 2–3 haas­tat­te­lua / opis­ke­li­ja. Jos ha­lu­at, voit tie­ten­kin haas­ta­tel­la use­am­paa­kin hen­ki­löä. Haas­ta­tel­ta­vien va­lin­nas­sa käy­te­tään ns. har­kin­nan­va­rais­ta näy­tet­tä (ks. Hirs­jär­vi & Hur­me 2014, 59). Ota myös huo­mi­oon tiet­ty­jä me­ne­tel­män si­säl­tä­miä ra­joi­tuk­sia: älä haas­tat­te­le tut­ta­vaa­si tai su­ku­lais­ta­si. Haas­ta­tel­ta­vil­ta pyy­de­tään suos­tu­mus tut­ki­muk­seen (tut­ki­mus­e­tii­kas­ta ks. esim. Hirs­jär­vi, Re­mes & Sa­ja­vaa­ra 2015). Li­säk­si suun­ni­tel­laan tut­kit­ta­vien in­for­moin­ti (eli tie­to­suo­ja­il­moi­tus, jos­ta saa oh­jeis­tus­ta me­ne­tel­mä­oh­jauk­ses­sa ja Mood­le­a­lu­eel­la ole­vas­ta Pro­se­mi­naa­ri -opis­ke­lu­op­paas­ta.) Haas­ta­tel­ta­vien li­säk­si va­li­taan haas­tat­te­lu­laji (suo­si­tuk­se­na har­joi­tus­työ­hön yk­si­lö­haas­tat­te­lu) sekä suun­ni­tel­laan haas­tat­te­lun si­säl­tö eli va­li­taan haas­tat­te­lun tee­ma-alu­eet ja laa­di­taan haas­tat­te­lu­run­ko. (Ks. lu­en­not ja Hirs­jär­vi & Hur­me 2014, 66–67.) Sa­mal­la suun­ni­tel­laan haas­tat­te­lun muu käy­tän­nön to­teut­ta­mi­nen, esi­mer­kik­si ajat ja pai­kat (ks. lu­en­not ja Hirs­jär­vi & Hur­me 2014, 78–134). Tut­ki­mus­suun­ni­tel­man me­ne­tel­mä­o­sas­sa ku­va­taan ai­neis­ton­ke­ruu­me­ne­tel­mää ja sitä, mi­ten ai­neis­to käy­tän­nös­sä ke­rä­tään; muun mu­as­sa ku­va­taan haas­tat­te­lun koh­de­jouk­ko (haas­ta­tel­ta­vien mää­rä, mi­ten va­li­taan), haas­tat­te­lu­laji, haas­tat­te­lu­tyyp­pi, haas­tat­te­lun tee­ma-alu­eet ja nii­den pe­rus­te­lut (haas­tat­te­lu­run­ko ja tie­to­suo­ja­il­moi­tus lai­te­taan liit­teek­si).

Seu­raa­vak­si tut­ki­muk­ses­sa siir­ry­tään haas­tat­te­lu­jen käy­tän­nön to­teut­ta­mi­seen. Käy­tän­nön to­teut­ta­mi­ses­ta saat lisä­tie­to­ja lu­en­noil­la ja me­ne­tel­mä­kir­jal­li­suu­des­ta (Hirs­jär­vi & Hur­me 2014, 78–134.) Kaik­ki haas­tat­te­lut nau­hoi­te­taan ja lit­te­roi­daan pe­rus­lit­te­roin­nin mu­kai­ses­ti eli kir­joi­te­taan teks­tik­si sana­tar­kas­ti puhe­kiel­tä nou­dat­ta­en (teks­tis­tä jä­te­tään pois täy­te­sa­nat (esim. tota, niin­ku), tois­tot, kes­ken­jää­vät ta­vut ja yk­sit­täi­set ään­näh­dyk­set) (https://www.fsd.tuni.fi/ai­neis­ton­hal­lin­ta/fi/tut­kit­ta­vien-in­for­moin­ti.htm).

Haas­tat­te­lu­ai­neis­ton ke­rää­mi­sen jäl­keen tut­ki­mus­ra­por­tin me­ne­tel­mä­osa täy­den­tyy täl­tä osin. Var­si­nai­sen tut­ki­mus­ra­por­tin me­ne­tel­mä­o­sas­sa ker­ro­taan, mi­ten haas­tat­te­lu­ai­neis­ton ke­ruu to­teu­tet­tiin. Ra­por­tis­sa ku­va­taan – ku­ten tut­ki­mus­suun­ni­tel­mas­sa – haas­tat­te­lun koh­de­jouk­ko (haas­ta­tel­ta­vien mää­rä, mi­ten va­lit­tiin), haas­tat­te­lu­laji, haas­tat­te­lu­tyyp­pi, haas­tat­te­lun tee­ma-alu­eet ja nii­den pe­rus­te­lut (haas­tat­te­lu­run­ko lai­te­taan liit­teek­si). Näi­den li­säk­si ra­por­toi­daan haas­tat­te­lu­ti­lan­tees­ta. Myös haas­tat­te­lu­lu­en­non di­ois­ta löy­dät tar­kem­man lis­tauk­sen me­ne­tel­mä­lu­vus­sa ra­por­toi­ta­vis­ta asi­ois­ta.

Kun haas­tat­te­lu­ai­neis­to on ke­rät­ty ja lit­te­roi­tu, voi­daan aloit­taa ai­neis­ton ana­lyy­si. Tee­ma­haas­tat­te­lut voi­daan ana­ly­soi­da mo­nel­la eri ta­val­la, esi­mer­kik­si tee­moit­te­le­mal­la tee­ma-alu­ei­den mu­kai­ses­ti. Va­lit­tu ana­lyy­si­me­ne­tel­mä ja ai­neis­ton ana­lyy­si ku­va­taan me­ne­tel­mä­lu­vus­sa. (Kos­ka har­joi­tus­työ kes­kit­tyy ai­neis­ton han­kin­ta­me­ne­tel­miin, ana­lyy­si­me­ne­tel­mä voi jää­dä ra­por­tis­sa mai­nin­nan ta­sol­le). Var­si­nai­set tut­ki­mus­tu­lok­set ra­por­toi­daan Tu­lok­set-lu­vuis­sa ja niis­tä teh­dyis­tä joh­to­pää­tök­sis­tä ker­ro­taan Poh­din­ta-lu­vus­sa. Vii­meis­tään Poh­din­ta-lu­vus­sa on myös dis­kus­sio ai­kai­sem­man tut­ki­muk­sen kans­sa. Täs­sä har­joi­tus­työs­sä pää­huo­mio on ai­neis­ton­ke­ruu­me­ne­tel­mäs­sä, jo­ten tut­ki­mus­ra­por­tis­sa esi­te­tyt tu­lok­set ja joh­to­pää­tök­set voi­vat olla alus­ta­via. (Lisä­tie­to­ja ai­neis­ton ana­ly­soin­nis­ta ja haas­tat­te­lu­tut­ki­muk­sen tu­los­ten ra­por­toin­nis­ta löy­dät lu­en­non di­ois­ta sekä esim. Ruu­su­vuo­ri, Ni­kan­der & Hy­vä­ri­nen 2010.) Poh­din­ta­lu­vun jäl­keen kir­joi­tat vie­lä me­to­di­sen ar­vi­oin­nin (ks. edel­lä Tut­ki­mus­suun­ni­tel­man ja -ra­por­tin si­säl­tö) sekä itse­ar­vi­oin­nin.

KU­VIO: Tee­ma­haas­tat­te­lu­tut­ki­muk­sen ta­van­o­mai­nen kul­ku

Laa­dul­li­set tut­ki­mus­me­ne­tel­mät 5 opKas­va­tus­tie­teen / Eri­tyis­pe­da­go­gii­kan / Ai­kuis­kas­va­tus­tie­teen aine­o­pin­not lv 2024-20259.5.2024