Opintoryhmä ja verkkotyöskentely
MONIMUOTO-OPINNOT: Opintoryhmä I
Tutkimusmenetelmän valinta ja tutkimusharjoituksen suunnittelu
Palatkaa yhteisesti luentoihin esimerkiksi ”hattujen” avulla. Hattutekniikan avulla voi keskittyä yhteen asiaan kerrallaan ja ideana on tarkkaavaisuuden suuntaaminen eri kohteisiin sekä erilaisten roolien ottaminen erivärisiä hattuja (= mietintämyssyjä) käyttäen. Valkoinen hatturyhmä kertoo, mitä luennoilla käsiteltiin, mitä opittiin ja mitä tapahtui eli keskittyy faktatietoon. Valkoinen ryhmä myös pohtii ja tuo esille, mikä luennoilla jäi epäselväksi. Punainen hatturyhmä kertoo, miltä luennot tuntuivat eli minkälaisia tunteita luennoilla käsitellyt asiat ja keskustelu herättivät. Punainen hattu antaa tunnenäkökulman asioihin, ja sen alle sopivat kaikki spontaanit mielenilmaukset, intuitiot, aavistukset tai epäilyt eikä niitä tarvitse perustella tai selitellä. Musta hatturyhmä keskittyy siihen, mitä puuttui, mitä ristiriitaisuuksia esiintyi tai mikä meni pieleen eli kaikkiin negatiivisiin kokemuksiin. Kokemukset esitetään loogisesti ja asianmukaisin perusteluin ilman tunnepuolta, joka kuuluu punaisen hatun alle. Keltainen hatturyhmä puolestaan keskittyy perusteluineen asioiden positiivisiin ja hyödyllisiin puoliin eli mitä hyvää ja kehittämiskelpoista päivä antoi, mitä uutta opittiin ja koettiin. Keltaisen hatun alle sopivat kaikki hullutkin ideat, ehdotukset, aloitteet, ”jossittelu”, mahdollisuudet, toiveet sekä lisäksi korjaukset mustan hatun löytämiin heikkoihin kohtiin.
Sopikaa pienryhmät ja pohtikaa minkälaisen tutkimusharjoituksen haluatte tehdä ja mikä olisi siihen sopiva tutkimusmenetelmä. Pienryhmät voivat aloittaa harjoitusaiheiden ideoinnin ja tutkimussuunnitelman tekemisen tai vaihtoehtoisesti tämä voidaan toteuttaa koko ryhmän työskentelynä. Sopikaa myös opponentit sekä miten raportti toimitetaan opponentille ja jatkon aikataulu.
MONIMUOTO-OPINNOT: Opintoryhmä II
Tutkimusraporttien esittäminen ja vertaisarviointi
Valmistaudu esittämään tutkimusharjoituksesi ryhmässä sekä perehdy opponenttina vähintään yhteen toisen tekemään tutkimusraporttiin. Raportoidut tutkimusharjoitukset esitetään omalle opintoryhmälle, opponentti antaa palautetta tutkimusharjoituksesta ja kaikki ryhmän jäsenet osallistuvat aktiivisesti niistä käytävään palautekeskusteluun. Tavoitteena on oppia toisten tekemistä tutkimusharjoituksista ja jakaa eri menetelmistä saatuja kokemuksia.
VERKKO-OPINNOT: Tutkimusraporttien vertaisarviointi
Verkkotyöskentelyn tavoitteena on perehtyä erilaisiin tutkimusraportteihin ja antaa vertaispalautetta. Voit osallistua verkkotyöskentelyyn itsellesi sopivalla viikolla, mutta suositeltavaa on palauttaa oma tutkimusraportti mahdollisimman aikaisessa vaiheessa, jotta keskustelu pääsee heti käyntiin ja ehdit saamaan palautetta ennen tutkimusraportin lopullista palautusta arviointia varten.
Palauta tutkimusraportti Moodlen keskustelualueelle. Perehdy tutkimusraportteihin ja anna rakentavaa palautetta yhdestä tutkimusraportista. Jos mahdollista, niin valitse raportiksi ensisijaisesti sellainen, josta ei vielä ole annettu palautetta. Arvioi palautteessasi erityisesti tutkimusmenetelmää ja sen analysointia sekä tutkimusraporttia kokonaisuudessaan.
Ohjaavia kysymyksiä opponointiin ja vertaisarviointiin
Tutkimusraporttien opponoinnissa ja vertaisarvioinnissa voi käyttää apuna esimerkiksi seuraavia ohjaavia kysymyksiä:
- Miten mielestäsi tutkimusmenetelmä sopii ja toimii tehdyssä harjoituksessa?
- Onko raportissa analysoitu menetelmää kattavasti (mm. vahvuudet, heikkoudet, mahdollisuudet, rajoitukset)? Miten täydentäisit tehtyä analysointia?
- Miten harjoituksen luotettavuutta on arvioitu? Pystyisikö vastaavan harjoituksen toteuttamaan samalla tavalla raportin toteutuksen kuvauksen pohjalta?
- Minkälainen on tutkimusraportin rakenne ja jäsentely kokonaisuudessaan? (esim. rakenne, jäsentely, käsitteiden määrittely)
