3. Suoritustapa
ja kirjallisuus
Opintojakso suoritetaan tekemällä pedagoginen kurssisuunnitelma. Vapaaehtoisina tehtävinä ovat lukupiiri ja pedagogisen kurssisuunnitelman vertaisarviointi.
Pedagoginen kurssisuunnitelma (arviointiasteikko: 0–5)
Laadi noin seitsemän sivun (tekstisivut johdannosta pohdinta-luvun loppuun) pedagoginen kurssisuunnitelma kahden opintopisteen laajuisesta (1 op tarkoittaa 27 tuntia opiskelijan työtä, 2 op vastaavasti 54 tuntia) opintojaksosta 2–3 opiskelijan ryhmässä (tai yksilötyönä perustellusta syystä tuutorin luvalla). Ryhmä voi valita opintojakson kohderyhmän ja aiheen kiinnostuksensa mukaisesti. Pedagoginen kurssisuunnitelma otsikoidaan sisällön mukaan, esimerkiksi Talonrakennuksen perusjakson pedagoginen kurssisuunnitelma. Johdanto oppimiseen, opetukseen ja arviointiin -kirjallisuutta käytetään suunnitelman pohjana ja pedagogisten ratkaisujen perusteluun läpi koko suunnitelman.
Pedagoginen kurssisuunnitelma sisältää
- Kohderyhmä (opiskelijat, oppilaitos)
- Aihe, tavoitteet ja sisältö
- Rakenne, aikataulu ja eteneminen
- Oppimisympäristö (esim. luokkahuone, verkko-opinnot)
- Opetus-, ohjausratkaisut ja perustelut (mitä oppimista ratkaisuilla/opetusmenetelmillä haetaan?)
- Opiskelutehtävät
- Opiskelijan ja opettajan vuorovaikutus (tavoitteet)
- Oppimisen arviointi ja palaute (mitä arvioidaan ja miten?)
- Lähdeviitteet merkittävä tekstin joukkoon ja lähdeluettelo loppuun.
Käytettävä kirjallisuus
Hyväksytty kurssisuunnitelma edellyttää lähdekirjallisuuden monipuolista hyödyntämistä, joka puolestaan ilmenee useina viittauksina valitsemiinne kirjoihin. Käytä kurssisuunnitelmassa vähintään neljää kirjaa, joista vähintään kolmen tulee olla alla olevasta listasta. Näiden kolmen teoksen lisäksi tulee käyttää itsevalittua kirjaa, joka on aiheeseen liittyvä tieteellinen teos (esimerkiksi Jyrhämä, R., Hellström, M., Uusikylä, K. & Kansanen, P. 2016. Opettajan didaktiikka. Jyväskylä: PS-kustannus. Halutessasi voit käyttää myös tieteellisen aikakausilehden artikkeleita, esimerkiksi Kasvatus- ja Aikuiskasvatuslehdestä, tällöin 2-3 artikkelia vastaa yhtä kirjaa. Toki voit valita kaikki neljä kirjaa myös alla olevasta listasta.
- Roiha, A. & Polso, J. 2023. Onnistu eriyttämisessä. Toimivan opetuksen opas. Jyväskylä: PS-kustannus (sivut 15-212, eli osat 1 ja 2).
- Sahlberg, P. & Sharan S. (toim.) 2002. Yhteistoiminnallisen oppimisen käsikirja. Helsinki: WSOY (sivut 10-47 ja yksi vapaasti valittava luku väliltä 1.2.-2.7).
- Saloviita, T. 2013. Luokka haltuun! Parhaat keinot toimivaan opetukseen. Jyväskylä: PS-kustannus (sivut 18-78).
- Luostarinen, A. & Nieminen, J. H. 2019. Arvioinnin käsikirja. PS-kustannus (sivut 33-107, 165-207 ja 233-250, eli luvut 2-5, 8-9 ja 11).
Vertaispalaute (vapaaehtoinen)
Pedagoginen kurssisuunnitelma palautetaan vertaispalautetta varten Moodleen. Vertaispalaute tehdään ja palautetaan toisesta kurssisuunnitelmasta keskustelualueelle.
Johdanto oppimiseen, opetukseen ja arviointiin palautelomake
Pedagogisen kurssisuunnitelman arviointikriteerit
- kurssisuunnitelman idean ja rajauksen toimivuus ja ajallinen eteneminen
- pedagogiset ratkaisut, niiden perustelut ja linjakkuus
- luentojen ja lähdekirjojen monipuolinen hyödyntäminen
- kokonaisuutta palveleva rakenne, selkeys ja oikeakielisyys
- muotoseikkojen sujuvuus (kansilehti, lähdeviitteet, sisällys- ja lähdeluettelo)
Mallit tekstin sisäisten lähdeviitteiden merkitsemiseen sekä lähdeluettelon laatimiseen löytyvät Opiskelijan yleisoppaasta.
Laadi ja liitä pedagogisen kurssisuunnitelmasi liitteeksi ½–1 sivun laajuinen oma arvio. Ryhmässä tehtyyn työhön tehdään yhteinen arvio. Arvioi pedagogista kurssisuunnitelmaasi esimerkiksi seuraavien kysymysten pohjalta.
- Mitkä ovat pedagogisen kurssisuunnitelman ansiot?
- Miten pedagogista kurssisuunnitelmaa voisi parantaa?
- Minkä arvosanan antaisit?
- Mistä alueista pedagogisessa kurssisuunnitelmassa olet vakuuttunein, miksi?
- Mitä ongelmia kohtasit laatiessasi pedagogista kurssisuunnitelmaa?
Valmis pedagoginen kurssisuunnitelma palautetaan Moodleen. Opettaja arvioi pedagogisen kurssisuunnitelman edellä esitettyjen arviointikriteerien pohjalta numeerisesti asteikolla 1–5 ja rasti-ruutuun -palautelomakkeella.
Lukupiiri (vapaaehtoinen)
Lukupiirin tavoitteena on perehtyä jakson oppikirjoihin, saada ideoita pedagogiseen kurssisuunnitelmaan sekä jakaa oppimista ja syventää keskustelujen kautta omakohtaista näkemystä käsiteltävistä asioista. Lukupiiriin osallistutaan laatimalla yhden sivun tiivistelmä valitusta kirjan luvusta tai osasta. Voit osallistua lukupiiriin Moodlen keskustelualueella itsenäisesti tai yhdessä 2-3 opiskelijan pienryhmässä.
Monimuoto-opiskelijat sopivat lukupiirin työnjaosta ja käytännöistä Johdanto kasvatustieteen -opintojakson viimeisessä opintoryhmäkokoontumisessa. Verkko-opiskelijat ilmoittautuvat lukupiiriin Moodlealueella valitsemalla luvun/kirjan osan, josta tekee tiivistelmän eli alustuksen. Lukupiiri voi käynnistyä jo aikaisemmin, mutta ilmoittauduthan lukupiiriin vasta sitten, kun sinulla/teillä on aikaa kirjoittaa tiivistelmä. Lukupiiri on koossa, kun ryhmässä on kuusi ilmoittautunutta (yksilöä/pienryhmää).
Jokainen tekee itsenäisesti tai pienryhmän kanssa luvustaan/kirjan osasta noin sivun laajuisen alustuksen lukupiirinsä keskustelualueelle. Hyvä alustus tiivistää luvun keskeisen sanoman.
