Kasvatussosiologian tehtävänä on tehdä näkyväksi yhteiskunnassa olemassa olevat ja niin yksilöihin kuin suurempiinkin ihmisryhmiin vaikuttavat kasvatuksen ja koulutuksen rakenteet ja käytännöt. Näitä ilmiöitä voidaan tarkastella makro- ja/tai mikrotasoisesti. Tutkimusmenetelmät vaihtelevat suurten tilastollisten aineistojen kvantitatiivisesta tutkimuksesta pienten ja syvien aineistojen kvalitatiiviseen tutkimukseen. Tutkimuksen tarkastelutasot, näkökulmat, metodit ja aineistot voivat siis olla hyvin vaihtelevia.
Sosiologinen näkökulma tuo kasvatustieteellisen tutkimuksen lähelle yhteiskuntatieteitä. Antikaisen, Rinteen ja Kosken (2013, 41) mukaan kasvatus on sosiologisesti tarkasteltuna ihmisen sosiaalistumista siihen fyysiseen ja henkiseen kulttuuriympäristöön, jossa hän elää. Nykypäivän keskeiset kasvatussosiologiset keskustelunaiheet saavat syvyyttä kun arkipuheen sijaan tutustutaan kasvatussosiologian keskeisiin käsitteisiin ja tutkimuskohteisiin. Jakson aikana perehdytään myös tieteellisen kirjoittamisen lainalaisuuksiin ja kirjoitetaan perusopintojen ensimmäinen essee.
Johdantoluennoilla tutustutaan kasvatussosiologian keskeisiin käsitteisiin ja teoriasuuntauksiin. Koska sosiologian klassikot kuuluvat tutkimusintressieni keskiöön, luennoilla tullaan puhumaan Marxin, Durkheimin ja Weberin merkityksestä kasvatussosiologialle.
opintojakson vastuuopettaja
Rauno Huttunen
yliopistonlehtori
Kasvatus ja koulutus yhteiskunnallisina ilmiöinä 4 opKasvatus- ja aikuiskasvatustieteen perusopinnot, v. 202510.1.2025