Opiskelijalle

Kas­va­tus­so­si­o­lo­gi­an teh­tä­vä­nä on teh­dä nä­ky­väk­si yh­teis­kun­nas­sa ole­mas­sa ole­vat ja niin yk­si­löi­hin kuin suu­rem­piin­kin ih­mis­ryh­miin vai­kut­ta­vat kas­va­tuk­sen ja kou­lu­tuk­sen ra­ken­teet ja käy­tän­nöt. Näi­tä il­mi­öi­tä voi­daan tar­kas­tel­la mak­ro- ja/tai mik­ro­ta­soi­ses­ti. Tut­ki­mus­me­ne­tel­mät vaih­te­le­vat suur­ten ti­las­tol­lis­ten ai­neis­to­jen kvan­ti­ta­tii­vi­ses­ta tut­ki­muk­ses­ta pien­ten ja sy­vien ai­neis­to­jen kva­li­ta­tii­vi­seen tut­ki­muk­seen. Tut­ki­muk­sen tar­kas­te­lu­ta­sot, näkö­kul­mat, me­to­dit ja ai­neis­tot voi­vat siis olla hy­vin vaih­te­le­via.

So­si­o­lo­gi­nen näkö­kul­ma tuo kas­va­tus­tie­teel­li­sen tut­ki­muk­sen lä­hel­le yh­teis­kun­ta­tie­tei­tä. An­ti­kai­sen, Rin­teen ja Kos­ken (2013, 41) mu­kaan kas­va­tus on so­si­o­lo­gi­ses­ti tar­kas­tel­tu­na ih­mi­sen so­si­aa­lis­tu­mis­ta sii­hen fyy­si­seen ja hen­ki­seen kult­tuu­ri­ym­pä­ris­töön, jos­sa hän elää. Nyky­päi­vän kes­kei­set kas­va­tus­so­si­o­lo­gi­set kes­kus­te­lun­ai­heet saa­vat sy­vyyt­tä kun arki­pu­heen si­jaan tu­tus­tu­taan kas­va­tus­so­si­o­lo­gi­an kes­kei­siin kä­sit­tei­siin ja tut­ki­mus­koh­tei­siin. Jak­son ai­ka­na pe­reh­dy­tään myös tie­teel­li­sen kir­joit­ta­mi­sen lain­a­lai­suuk­siin ja kir­joi­te­taan pe­rus­o­pin­to­jen en­sim­mäi­nen es­see.

Joh­dan­to­lu­en­noil­la tu­tus­tu­taan kas­va­tus­so­si­o­lo­gi­an kes­kei­siin kä­sit­tei­siin ja te­o­ri­a­suun­tauk­siin. Kos­ka so­si­o­lo­gi­an klas­si­kot kuu­lu­vat tut­ki­mus­int­res­sie­ni kes­ki­öön, lu­en­noil­la tul­laan pu­hu­maan Mar­xin, Durk­hei­min ja Web­erin mer­ki­tyk­ses­tä kas­va­tus­so­si­o­lo­gi­al­le.

opin­to­jak­son vas­tuu­o­pet­ta­ja

Rau­no Hut­tu­nen

yli­o­pis­ton­leh­to­ri

Kas­va­tus ja kou­lu­tus yh­teis­kun­nal­li­si­na il­mi­öi­nä 4 opKas­va­tus- ja ai­kuis­kas­va­tus­tie­teen pe­rus­o­pin­not, v. 202510.1.2025