1. Osaamistavoitteet
ja sisältö
Opiskelija
- hallitsee tutkimuskyselyn laatimiseen ja toteuttamiseen liittyvät perustaidot empiiristen tutkimusaineistojen hankinnan menetelmänä ja ymmärtää kyselyiden soveltamisen mahdollisuuksien ja rajoituksien perusteet kasvatustieteellisessä tutkimuksessa.
- tuntee tilastollisten menetelmien erilaiset peruskäyttömahdollisuudet kasvatustieteellisessä tutkimuksessa sekä ymmärtää niihin liittyvät keskeisimmät käsitteet ja tilastollisen testaamisen peruslogiikan. Hän hallitsee empiirisen tutkimusaineiston valmistelun, kuvaamisen ja analysoinnin sekä tulosten tulkinnan ja esittämisen perusteet.
- hahmottaa sen, miten kyselyaineistoon kuuluvien muuttujien luonne ja mittaustarkkuus ovat yhteydessä siihen, millaisia määrällisiä analyysejä aineistolle on mahdollista tehdä.
Opiskelijan yleiset työelämätaidot vahvistuvat, sillä hän tuntee isojen numeeristen aineistojen luotettavuuden arvioinnin, käsittelyn ja tulkinnan perusteet, jotka ovat keskeisiä taitoja esimerkiksi erilaisten selvitysten ja raporttien tekemisessä ja hyödyntämisessä
Sisältö
- Tutustuminen määrällisen tutkimuksen perusperiaatteisiin, mahdollisuuksiin, rajoitteisiin ja luotettavuuteen
- Tutustuminen tutkimuskyselyihin empiirisen aineiston keruun menetelmänä; kyselyaineiston keräämiseen perehtyminen Webropol-palvelua käyttäen
- Perehtyminen empiirisen tutkimusaineiston valmisteluun ja kuvaamiseen SPSS-ohjelmistoa käyttäen
- Tilastollisten perusanalyysien toteuttamisen ja tulkitsemisen harjoitteleminen SPSS-ohjelmalla (parametriset ja epäparametriset korrelaatiokertoimet, ristiintaulukointi ja Khiin neliö -testi, riippumattomien otosten t-testi ja Mann-Whitneyn U-testi, yksisuuntainen varianssianalyysi ja Kruskal-Wallisin testi)
- Tilastoanalyysien tulosten raportoinnin harjoitteleminen
