Essee suoritustapana

Kriit­ti­nen pe­da­go­giik­ka -opin­to­jak­so suo­ri­te­taan  es­see­nä yk­si­lö­työ­nä. Es­seen laa­juus on joh­dan­nos­ta poh­din­taan noin 10 si­vua. Es­see­seen mer­ki­tään teks­tin­si­säi­set läh­de­viit­teet ja es­seen lop­puun laa­di­taan läh­de­lu­et­te­lo. Teh­tä­väs­sä nou­da­te­taan ylei­siä es­seen ra­ken­ne- ja muo­to­seik­ko­ja. Oh­jeet löy­ty­vät Opis­ke­li­jan yleis­op­paas­ta. Mood­les­ta löy­dät es­seen mal­li­poh­jan, jon­ka voit ko­pi­oi­da omal­le ko­neel­le­si ja käyt­tää ha­lu­tes­sa­si es­seen poh­ja­na. Val­miin es­seen voit pa­laut­taa Mood­leen oman aika­tau­lun mu­kaan, kun saat val­miik­si. Es­seen ar­vi­oi yli­o­pis­ton­leh­to­ri Jo­han­na Kor­tes­sa­lo-Ai­na­so­ja as­tei­kol­la 0–5.

Esseen kirjoittamista ohjaavat kysymykset (huom! voit myös näiden lisäksi itse esittää aineistolle kysymyksiä):
Oppimateriaalit

Es­sees­sä tu­lee hyö­dyn­tää vä­hin­tään nel­jää eri te­os­ta/ar­tik­ke­lia.

  1. Ait­to­la, T., Es­ko­la, J. & Suo­ran­ta, J. (toim.) 2007. Kriit­ti­sen pe­da­go­gii­kan ky­sy­myk­siä. Tam­pe­re: Tam­pe­reen yli­o­pis­ton kas­va­tus­tie­tei­den lai­tos, Tam­pe­reen yli­o­pis­to­pai­no.
  2. Hooks, Bell. 2007. Va­paut­ta­va kas­va­tus. Hel­sin­ki: Kan­san­va­lis­tus­seu­ra.
  3. Frei­re, P. 2005. Sor­ret­tu­jen pe­da­go­giik­ka. Jy­väs­kylä: Tam­pe­re: Vas­ta­pai­no.
  4. Suo­ran­ta, J. 2019. Pa­o­lo Frei­re. Sor­ret­tu­jen pe­da­go­gi. Into-kus­tan­nus Oy.
  5. Kii­la­kos­ki, T., Tom­pe­ri, T. & Vuo­ri­kos­ki, M. (toim.) 2005. Ke­nen kas­va­tus? Kriit­ti­nen pe­da­go­giik­ka ja toi­sin­kas­va­tuk­sen mah­dol­li­suus. Tam­pe­re: Vas­ta­pai­no.
  6. Kno­es­ter, M. 2012. De­moc­ra­tic Edu­ca­ti­on in Prac­ti­ce. In­si­de the Mis­si­on Hill School. Te­ac­hers Col­le­ge Press: New York.
  7. Mc Fa­dy­en Chris­ten­sen, L. & Ald­rid­ge, J. 2013. Cri­ti­cal Pe­da­go­gy for Ear­ly Child­hood and Ele­men­ta­ry Edu­ca­tors. Hei­del­berg: Sprin­ger.
  8. Mc­La­ren, P. & Kinc­he­loe, J. (toim.) 2007. Cri­ti­cal Pe­da­go­gy: Whe­re Are We Now? New York & Lon­don: Pe­ter Lang.
  9. Nod­dings, N. 2013. Edu­ca­ti­on and De­moc­ra­cy in the 21st Cen­tu­ry. Te­ac­hers Col­le­ge Press: New York.
  10. Suo­ran­ta, J. 2005. Ra­di­kaa­li kas­va­tus: Koh­ti kas­va­tuk­sen po­liit­tis­ta so­si­o­lo­gi­aa. Hel­sin­ki: Gau­de­a­mus.
  11. Suo­ran­ta, J. & Ryy­nä­nen, S. 2014. Tais­te­le­va tut­ki­mus. Hel­sin­ki: Into Kus­tan­nus.
  12. Erya­man, M.Y. & Bru­ce, B.C. (Eds.). 2015. In­ter­na­ti­o­nal Hand­book of Prog­res­si­ve Edu­ca­ti­on. New York: Pe­ter Lang pub­lis­hing.
  13. App­le, M.W., Au, W. & Gan­din, L.A. (Eds.) 2011. The Rout­led­ge In­ter­na­ti­o­nal Hand­book of Cri­ti­cal Edu­ca­ti­on. New York and Lon­don: Rout­led­ge. [Pub­lis­hed by Rout­led­ge 2016].
  14. Kur­ki, Lee­na. 2021. Koh­taa­mi­sen voi­ma : so­si­aa­li­pe­da­go­gin elä­mä ja te­ok­set . So­si­aa­li­pe­da­go­gin elä­mä ja te­ok­set. Hel­sin­ki: Ba­sam Books.
  15. Kur­ki, Lee­na. 2000. So­si­o­kult­tuu­ri­nen in­nos­ta­mi­nen : muu­tok­sen pe­da­go­giik­ka . Tam­pe­re: Vas­ta­pai­no.
  16. Jär­vi­nen, Kat­rii­na & Kol­be, Lau­ra. 2008. Luok­ka­ret­kel­lä hy­vin­voin­ti­yh­teis­kun­nas­sa : nyky­suku­pol­ven ko­ke­muk­sia tasa-ar­vos­ta . Hel­sin­ki: Kir­ja­paja.
  17. Suo­ran­ta, Juha. 2005. Ra­di­kaa­li kas­va­tus: koh­ti kas­va­tuk­sen po­liit­tis­ta so­si­o­lo­gi­aa . Hel­sin­ki: Gau­de­a­mus.
  18. Erya­man, Mus­ta­fa Yu­nus & Bert­ram C. Bru­ce. 2015. In­ter­na­ti­o­nal Hand­book of Prog­res­si­ve Edu­ca­ti­on . New York: Pe­ter Lang.
  19. Kas­va­tus ja Aika:Vol 15 Nro 3–4 (2021): Demo­kra­tia ja kas­va­tus.
Kriit­ti­nen pe­da­go­giik­ka 5 opAvoin yli­o­pis­to-ope­tus lv. 2025-20268.4.2025