Essee suoritustapana
Kriittinen pedagogiikka -opintojakso suoritetaan esseenä yksilötyönä. Esseen laajuus on johdannosta pohdintaan noin 10 sivua. Esseeseen merkitään tekstinsisäiset lähdeviitteet ja esseen loppuun laaditaan lähdeluettelo. Tehtävässä noudatetaan yleisiä esseen rakenne- ja muotoseikkoja. Ohjeet löytyvät Opiskelijan yleisoppaasta. Moodlesta löydät esseen mallipohjan, jonka voit kopioida omalle koneellesi ja käyttää halutessasi esseen pohjana. Valmiin esseen voit palauttaa Moodleen oman aikataulun mukaan, kun saat valmiiksi. Esseen arvioi yliopistonlehtori Johanna Kortessalo-Ainasoja asteikolla 0–5.
Esseen kirjoittamista ohjaavat kysymykset (huom! voit myös näiden lisäksi itse esittää aineistolle kysymyksiä):
- Jos esitetään hypoteesi = ; kasvatus on filosofista toimintaa. Mitä ajattelet tästä? Miksi kasvatus on filosofista toimintaa?
- Mitä on kriittinen pedagogia? Tätä on hyvä käsitellä usean eri teoksen näkökulmasta.
- Miten kriittinen pedagogia näkyy omassa ajattelussasi ja toiminnassa jota suunnittelet ja ohjaat kasvatusalan ammattilaisena?
- Miten kriittinen pedagogia näkyy oman alasi ohjaavissa asiakirjoissa (esim. opetussuunnitelmat, varhaiskasvatussuunnitelmat, yksiköiden omia toimintasuunnitelmia tms.)
- Tarkastele asiakirjoja/suunnitelmia ja kuvaile miten mielestäsi kriittinen pedagogia näkyy tai sen tulisi näkyä ohjaavissa asiakirjoissa?
Oppimateriaalit
Esseessä tulee hyödyntää vähintään neljää eri teosta/artikkelia.
- Aittola, T., Eskola, J. & Suoranta, J. (toim.) 2007. Kriittisen pedagogiikan kysymyksiä. Tampere: Tampereen yliopiston kasvatustieteiden laitos, Tampereen yliopistopaino.
- Hooks, Bell. 2007. Vapauttava kasvatus. Helsinki: Kansanvalistusseura.
- Freire, P. 2005. Sorrettujen pedagogiikka. Jyväskylä: Tampere: Vastapaino.
- Suoranta, J. 2019. Paolo Freire. Sorrettujen pedagogi. Into-kustannus Oy.
- Kiilakoski, T., Tomperi, T. & Vuorikoski, M. (toim.) 2005. Kenen kasvatus? Kriittinen pedagogiikka ja toisinkasvatuksen mahdollisuus. Tampere: Vastapaino.
- Knoester, M. 2012. Democratic Education in Practice. Inside the Mission Hill School. Teachers College Press: New York.
- Mc Fadyen Christensen, L. & Aldridge, J. 2013. Critical Pedagogy for Early Childhood and Elementary Educators. Heidelberg: Springer.
- McLaren, P. & Kincheloe, J. (toim.) 2007. Critical Pedagogy: Where Are We Now? New York & London: Peter Lang.
- Noddings, N. 2013. Education and Democracy in the 21st Century. Teachers College Press: New York.
- Suoranta, J. 2005. Radikaali kasvatus: Kohti kasvatuksen poliittista sosiologiaa. Helsinki: Gaudeamus.
- Suoranta, J. & Ryynänen, S. 2014. Taisteleva tutkimus. Helsinki: Into Kustannus.
- Eryaman, M.Y. & Bruce, B.C. (Eds.). 2015. International Handbook of Progressive Education. New York: Peter Lang publishing.
- Apple, M.W., Au, W. & Gandin, L.A. (Eds.) 2011. The Routledge International Handbook of Critical Education. New York and London: Routledge. [Published by Routledge 2016].
- Kurki, Leena. 2021. Kohtaamisen voima : sosiaalipedagogin elämä ja teokset . Sosiaalipedagogin elämä ja teokset. Helsinki: Basam Books.
- Kurki, Leena. 2000. Sosiokulttuurinen innostaminen : muutoksen pedagogiikka . Tampere: Vastapaino.
- Järvinen, Katriina & Kolbe, Laura. 2008. Luokkaretkellä hyvinvointiyhteiskunnassa : nykysukupolven kokemuksia tasa-arvosta . Helsinki: Kirjapaja.
- Suoranta, Juha. 2005. Radikaali kasvatus: kohti kasvatuksen poliittista sosiologiaa . Helsinki: Gaudeamus.
- Eryaman, Mustafa Yunus & Bertram C. Bruce. 2015. International Handbook of Progressive Education . New York: Peter Lang.
- Kasvatus ja Aika:Vol 15 Nro 3–4 (2021): Demokratia ja kasvatus.



