Monimuoto-opintojen opintoryhmätyöskentely

Opintoryhmä I: Tutustuminen ja orientoituminen lastensuojelun teemaan  

Val­mis­tau­tu­mi­nen: Tu­tus­tu­mi­nen Mood­leen ja siel­lä ole­vaan opin­to­ma­te­ri­aa­liin

Opintoryhmä II: Lasten oikeudet ja lainsäädäntö

Val­mis­tau­tu­mi­nen: Ar­tik­ke­lien ja uu­tis­ten ke­rää­mi­nen

Opintoryhmä III: Traumat ja niiden huomioinen

Val­mis­tau­tu­mi­nen: lue Ta­len­tia -leh­den ar­tik­ke­li trau­mo­jen huo­mi­oi­mi­ses­ta https://www.ta­len­tia.fi/ta­len­tia-leh­ti/trau­mat-huo­mi­oon/

Opin­to­ryh­mä voi­daan to­teut­taa esi­mer­kik­si seu­raa­vil­la vaih­to­eh­toi­sil­la ta­voil­la.

https://trau­ma­te­ra­pi­a­kes­kus.com/

https://trau­ma­te­ra­pi­a­kes­kus.com/ar­tik­ke­lit/

Poh­din­ta­ky­sy­myk­siä:

  1. Mit­kä ovat ylei­sim­mät te­ki­jät, jot­ka voi­vat ai­heut­taa trau­man lap­suu­des­sa, ja mi­ten ne voi­vat vai­kut­taa lap­sen ke­hi­tyk­seen?
  2. Kuin­ka eri trau­man muo­dot, ku­ten fyy­si­nen väki­val­ta, sek­su­aa­li­nen hy­väk­si­käyt­tö tai huo­mi­on puu­te, voi­vat il­me­tä lap­sen tai nuo­ren käyt­täy­ty­mi­ses­sä ja tun­ne-elä­mäs­sä?
  3. Mitä kei­no­ja on ole­mas­sa las­ten ja nuor­ten trau­mo­jen en­nal­ta­eh­käi­syyn yk­si­lö- ja yh­tei­sö­ta­sol­la?
  4. Mi­ten trau­ma vai­kut­taa lap­sen so­si­aa­li­siin suh­tei­siin ja ky­kyyn muo­dos­taa ter­vei­tä ih­mis­suh­tei­ta?
  5. Kuin­ka kult­tuu­ri­set erot voi­vat vai­kut­taa sii­hen, mi­ten trau­ma ym­mär­re­tään ja mi­ten sii­hen puu­tu­taan?
  6. Mit­kä ovat lap­sen tai nuo­ren voi­ma­va­rat, jot­ka voi­vat aut­taa hei­tä sel­viy­ty­mään trau­mas­ta?
  7. Mi­ten am­mat­ti­lai­set voi­vat tu­kea per­hei­tä, jot­ka ko­ke­vat trau­maa, ja mi­ten he voi­vat tu­kea las­ten ja nuor­ten pa­ra­ne­mis­pro­ses­sia?
  8. Mi­ten las­ten­suo­je­lu­jär­jes­tel­mä voi pa­ran­taa trau­maat­ti­sia ko­ke­muk­sia ko­ke­nei­den las­ten tu­ke­mis­ta ja aut­taa hei­tä muo­dos­ta­maan tur­val­li­set koti­olot?
  9. Mi­ten trau­ma vai­kut­taa ope­tuk­seen ja kou­lu­me­nes­tyk­seen? Mitä kou­lu­jär­jes­tel­mä voi­si teh­dä aut­taak­seen trau­ma­ti­soi­tu­nei­ta lap­sia?
  10. Kuin­ka voi­ma­vara­kes­kei­nen lä­hes­ty­mis­tapa voi aut­taa las­ta tai nuor­ta ra­ken­ta­maan vah­vuuk­si­aan ja toi­pu­maan trau­mas­ta?
Opintoryhmä IV: Lukupiirityöskentely ja ryhmän päätös

Val­mis­tau­tu­mi­nen: Mood­les­sa ole­van ar­tik­ke­lin lu­ke­mi­nen ja alus­tuk­sen te­ke­mi­nen luku­pii­ri­työs­ken­te­lyä var­ten.

Las­ten­suo­je­lu eri­tyis­pe­da­go­gii­kan tu­ke­na 4 opKe­vät­luku­kau­si 202616.4.2025