Aikataulu
Viikot 36–41
Viikko 36
- ryhmäopetus/opettajatuutori 3t: Tutustuminen ryhmään ja opintojaksoon ja sen tehtäviin. Esi – ja alkukasvatusikäisen kehitysvaiheet, Miten lapsen sosiaaliset taidot näkyvät ryhmätoiminnassa esim. opiskelijat tekevät pari- tai pienryhmätehtävänä esikoululaisen lapsen kehityskuvauksen (mitä kehitysvaiheita tunnistetaan? Mikä tukee lapsen kehitystä tässä vaiheessa) ja esittelevät muille, jonka pohjalta keskustellaan.
- aloituswebinaari / Eija Siltari to 4.9. 2025 klo17.15-18.45 https://utu.zoom.us/j/65291608356. Alkukasvatuksen perusopinnot avoimessa yliopistossa, opintojen eteneminen, verkko-oppimisympäristö (Moodle) ja opiskelijan sähköiset palvelut (esim. Peppi, Volter).
Viikko 37
- luento / Riitta Korhonen ma 8.9. klo 17.30–19.15 https://utu.zoom.us/j/3739404228. Kurssin aloitus ja esittely. Ajattelun kehittymisen vaiheita.
- luento / Riitta Korhonen to 11.9. klo 17.30-19.15 https://utu.zoom.us/j/3739404228. Tunnetaidot ja niiden säätely; itsesäätelytaidot.
Viikko 38
- luento / Riitta Korhonen ma 15.9. klo 17.30–19.15 https://utu.zoom.us/j/3739404228. Sosiaalisten taitojen kehittyminen ja ryhmässä toimiminen.
- luento / Riitta Korhonen to 18.9. klo 17.30-19.15 https://utu.zoom.us/j/3739404228. Vuorovaikutus vertaisryhmässä. Henkilökohtaisen opintosuunnitelman palautus 21.9.2025 mennessä.
Viikko 39
- luento / Riitta Korhonen ma 22.9. klo 17.30–19.15 https://utu.zoom.us/j/3739404228 . Sosiaalisten taitojen kehittyminen ja ryhmässä toimiminen.
- ryhmäopetus/opettajatuutori 3t: Ajattelun kehittyminen ja ajattelun kehittymisen vaiheet, tunne-elämän kehittyminen ja säätely. Itsesäätelyn kehitys ja riskitekijät: Ryhmässä tutustuvat ja listaavat riskitekijöitä ja pohtivat niihin pedagogisia tukitoimia. Opettajatuutori antaa yhteispalaute henkilökohtaisista opintosuunnitelmista.
Viikko 40
ryhmäopetus/opettajatuutori 2t: Lapsen oppimisen tukemisen tarpeet ja niiden huomioon ottaminen, vertaisryhmässä toimimisen taidot, yhteistyö vanhempien kanssa. Esimerkiksi pienryhmät laativat tukisuunnitelman eri oppimisen osa-alueille esim. tunne-elämä, kielellinen kehitys, sosiaaliset taidot tai pienryhmät laativat ja esittävät muille ohjauskeskustelun roolipelinä, esim. keskustelu vanhemman kanssa lapsen tuen tarpeista.
Viikko 41
Moodletentti 8.–10.10 tai esseen palautus 10.10.2025 mennessä tai oman aikataulun mukaisesti (muut Moodletentit 10.–12.12.2025, 8.–10.4.2026).
