Suoritustapa ja kirjallisuus
Harjoitustyöt, Moodletentti tai essee.
Ajattelun, tunteiden ja käyttäytymisen kehitys ja pedagoginen tuki -opintojakso koostuu:
- luennoista / luentotallenteista
- ryhmäopetuksessa (osasuorituksia käsiteltäessä osallistumisvelvollisuus)
- harjoitustehtävistä (2 kpl): Itsesäätelytehtävä ja kaveritaidot -tehtävä ja niiden raportointi ryhmäopetuksessa
- tentistä tai esseestä.
Harjoitustyöt ovat luentoilla tai ryhmäopetuksessa annettavia tehtäviä, joista osa tehdään opetuksessa, osa itsenäisesti.
Opintojakson suorittaminen edellyttää osallistumista ryhmäopetukseen tai tarvittaessa korvaavien tehtävien tekemistä. Itsesäätelytehtävän ja kaveritaidot- harjoitustehtävän voi tehdä yksilö-, pari- tai kolmen opiskelijan pienryhmätyönä. Opettajatuutori arvioi ryhmätehtävät asteikolla hyväksytty/täydennettävä. Opintojakson yksittäiset osasuoritukset vanhenevat noin kahdessa vuodessa, joten kaikki tehtävät on hyvä tehdä ajoissa valmiiksi.
Tentti tai essee
Voit tenttiä tai kirjoittaa esseen. Materiaalina molemmissa ovat jakson luennot, harjoitustyöt ja kirjallisuus. Riitta Korhonen arvioidaan tentit ja esseet numeerisesti asteikolla 1-5/ hylätty. Ensimmäisestä tentistä/esseistä yhteispalaute? Ohjeita tenttimisestä, tenttiin valmistautumisesta ja hyvän tenttivastauksen ominaisuuksista, sekä esseen kirjoittamisesta löytyy Opiskelijan yleisoppaasta.
Moodletentti
Moodle-tentti on kahden vuorokauden laajuinen yksilötentti, jonka voit tehdä kotikoneeltasi aikataulussa mainittuina tenttipäivinä. Tenttivastaukset kirjoitetaan esseemuodossa luentojen, kirjallisuuden ja oman ajattelusi pohjalta. Tavoitteena on tuoda esiin kirjallisuuden ajatuksia kuvaillen, vertaillen, uudelleen jäsentäen ja pohtien. Vastauksissa ei käytetä suoria lainauksia (tekstiä, kuvia tai kaavioita) tai ranskalaisia viivoja. Lähdeviitteitä ei tarvitse merkitä??
Vastausaikaa on tentin avautumisesta sen sulkeutumiseen kaksi vuorokautta. Vastaus tallennetaan klikkaamalla ”Seuraava sivu” tai ”Edellinen sivu”. Voit muokata vastausta niin monta kertaa kuin haluat ja poistua välillä Moodlesta, kunhan muistat tallentaa vastaukset joka kerta. Voit myös halutessasi kirjoittaa tenttivastauksen tekstinkäsittelyohjelmassa, kopioida ja liittää vastaus kerrallaan moodletentin vastauskenttään. Huom. klikkaa ”Palauta kaikki ja lopeta”, kun tenttivastauksesi on valmis ja haluat palauttaa tentin arvioitavaksi. Moodle-tenttiin ei tarvitse ilmoittautua.
Essee
Laadi noin seitsemän sivuinen essee.
- Miten koulun rakenteet voivat tukea erilaisia oppijoita ja edistää inklusiivisia oppimisympäristöjä?
- Oppilaiden moninaisuus varhaiskasvatuksessa ja peruskoulussa: Miten koulutusjärjestelmä mukautuu yksilöllisiin tarpeisiin?
- Erityispedagogiikan rooli toisella asteella ja korkeakoulutuksessa
- Ammatillisen erityisopetus, työelämä ja osallisuus
- Vammaisuus yhteiskunnassa ja koulutuksessa
- Erityispedagogiikka ja etiikka: Osallisuuden tukeminen erilaisten oppijoiden koulutuspoluilla
Valitse yksi esseeaihe ja kirjoita se myös esseen kansilehteen itse tekemäsi otsikon lisäksi. Rajaa esseesi näkökulma.
Henkilökohtainen opintosuunnitelma (vapaaehtoinen ja suositeltava)
Opinnot käynnistetään laatimalla henkilökohtainen opintosuunnitelma Moodlessa. Henkilökohtainen opintosuunnitelma auttaa selkiyttämään opiskelusi lähtökohtia ja tavoitteita. Parhaimmillaan HOPS on prosessi, jonka aikana opit lisää itsestäsi oppijana ja opiskelijana. HOPS auttaa myös opettajatuutoria opiskelusi tukemisessa ja ohjaamisessa. Tehtävän tavoitteena on auttaa sinua orientoitumaan ja sitoutumaan kasvatus- ja aikuiskasvatustieteen perusopintojen opiskeluun. Toivottavasti opintosuunnitelman tekeminen edesauttaa myös opintokokonaisuuden hahmottamista, opiskelun aikataulutusta ja tavoitteiden saavuttamista. Keskeistä on suunnitella oma ajankäyttö ja ottaa vastuu opintojen etenemisestä. Aikataulua ja opiskelun etenemistä suunnitellessasi voit käyttää apuna laskentakaavaa: opintopiste vastaa noin 27 tuntia opiskelua, jolloin 25 opintopistettä tarkoittaa yhteensä noin 700 tuntia opiskelua. Jos opiskelet ohjeellisessa aikataulussa syyskuusta huhtikuuhun, sinun on varattava opiskeluun noin 20 tuntia viikossa.
Tutustu ensin HOPS:iin kokonaisuutena ja vastaa kysymyksiin monipuolisesti. Kirjoitukselle varattu tila laajenee kirjoittaessa. Vastausten tallennus tapahtuu klikkaamalla ”Seuraava sivu / Edellinen sivu” –painiketta. Tallenna vastaustasi mahdollisimman usein, esimerkiksi noin 10-15 min välein. Kun HOPS on valmis, klikkaa Lopeta -painiketta ja lopuksi vielä ”Palauta kaikki ja lopeta”-painiketta. Opettajatuutori lukee HOPSit ja antaa niistä yhteistä palautetta.
Kirjallisuus
- Aro, T. & Laakso, M.-L. (toim.) 2011. Taaperosta taitavaksi toimijaksi. Itsesäätelytaitojen kehitys ja tukeminen. Niilo Mäki Instituutti. Jyväskylä.
- Ojala, M. 2020. Perusteita ja haasteita varhaiskasvatuksen, esiopetuksen ja koulun alun kehittämiselle erityisesti lapsen oppimisen ja kehittymisen näkökulmasta. Helsingin yliopisto. (soveltuvin osin). Verkkojulkaisu: https://helda.helsinki.fi/handle/10138/313941
- Mattinen, A. & Hannula-Sormunen, M. 2017. Lapsen matemaattinen maailma ja ajattelu. Teoksessa E. Hujala & L. Turja (toim.) Varhaiskasvatuksen käsikirja. 4. uudistettu painos. PS-kustannus.