Suoritustapa ja kirjallisuus
Harjoitustyöt, Moodletentti tai essee.
Ajattelun, tunteiden ja käyttäytymisen kehitys ja pedagoginen tuki -opintojakso koostuu:
- luennoista / luentotallenteista
- ryhmäopetuksessa (osasuorituksia eli harjoitustehtäviä käsiteltäessä osallistumisvelvollisuus)
- harjoitustehtävistä (2 kpl) ja niiden raportoinnista
- Moodletentistä tai esseestä.
Huom. Tekoälysovellusten käyttö osittain sallittu opintojakson tehtävissä: Sitä voidaan hyödyntää esimerkiksi ideoiden kehittelyssä, mutta lopulliset ajatukset ja niiden esittäminen on tehtävä itsenäisesti. Generatiivista tekoälyä voi käyttää myös itse tuotetun tekstin sujuvuuden parantamiseksi ja kielioppivirheiden korjaamiseen. Tekoälyn käyttö on dokumentoitava tehtävissä kirjaamalla miten tekoälysovelluksia on hyödynnetty, myös kielenhuollossa apuna käytetty tekoäly on aina mainittava.
Harjoitustehtävien aiheet: a) 5-8-vuotiaan lapsen sosiaalisen kehityksen ja ryhmätaidot ja b) Itsesäätelytaitojen hallinta.
Harjoitustehtävä tehdään itsenäisesti ryhmäopetuksen ulkopuolella ja esitellään ryhmäopetuksessa. Harjoitustehtävästä palautetaan noin viiden sivun laajuinen kirjallinen raportti. Opintojakson suorittaminen edellyttää osallistumista ryhmäopetukseen tai tarvittaessa korvaavien tehtävien tekemistä. Harjoitustehtävän voi tehdä yksilö-, pari- tai kolmen opiskelijan pienryhmätyönä. Voit havainnoida 1-3 lasta lapsiryhmästä, omaa lastasi tai jos sinulla ei ole yhtään lasta saatavilla, voit tehdä tehtävän opintojakson kirjallisuuden pohjalta. Moodleen opettajatuutorille, ja mahdollisuuksien mukaan ryhmän keskustelualueelle, jolloin muutkin ryhmän opiskelijat näkevät työn. Opettajatuutori arvioi ryhmätehtävät asteikolla hyväksytty/täydennettävä. Opintojakson yksittäiset osasuoritukset vanhenevat noin kahdessa vuodessa, joten kaikki tehtävät on hyvä tehdä ajoissa valmiiksi.
Tentti tai essee
Vaihtoehtoisena suoritustapoina on tentti tai essee. Materiaalina molemmissa ovat opintojakson luennot, harjoitustyöt ja kirjallisuus. Riitta Korhonen arvioi tentit ja esseet numeerisesti asteikolla 1-5/ hylätty, ja antaa ensimmäisestä tentistä ja esseistä yhteispalaute. Ohjeita tenttimisestä, tenttiin valmistautumisesta ja hyvän tenttivastauksen ominaisuuksista, sekä esseen kirjoittamisesta löytyy Opiskelijan yleisoppaasta.
Moodletentti
Moodle-tentti on kahden vuorokauden laajuinen yksilötentti, jonka voit tehdä kotikoneeltasi aikataulussa mainittuina tenttipäivinä. Tenttivastaukset kirjoitetaan esseemuodossa luentojen, kirjallisuuden ja oman ajattelusi pohjalta. Tavoitteena on tuoda esiin kirjallisuuden ajatuksia kuvaillen, vertaillen, uudelleen jäsentäen ja pohtien. Vastauksissa ei käytetä suoria lainauksia (tekstiä, kuvia tai kaavioita) tai ranskalaisia viivoja. Käytetään tekstin sisäisiä lähdeviitteitä, lähdeluetteloa ei tarvita.
Vastausaikaa on tentin avautumisesta sen sulkeutumiseen kaksi vuorokautta. Vastaus tallennetaan klikkaamalla ”Seuraava sivu” tai ”Edellinen sivu”. Voit muokata vastausta niin monta kertaa kuin haluat ja poistua välillä Moodlesta, kunhan muistat tallentaa vastaukset joka kerta. Voit myös halutessasi kirjoittaa tenttivastauksen tekstinkäsittelyohjelmassa, kopioida ja liittää vastaus kerrallaan moodletentin vastauskenttään. Huom. klikkaa ”Palauta kaikki ja lopeta”, kun tenttivastauksesi on valmis ja haluat palauttaa tentin arvioitavaksi. Moodle-tenttiin ei tarvitse ilmoittautua.
Essee
Laadi noin seitsemän sivuinen essee yksilötyönä. Esseen aihe on lapsen yksilöllinen tukeminen, sosiaalisten taitojen, tunne-elämän kehittymisen ja itsesäätelytaitojen osalta. Voit itse rajata aihetta. Kirjoita eseen nimi esseen kansilehteen.
Henkilökohtainen opintosuunnitelma (vapaaehtoinen ja suositeltava)
Opinnot käynnistetään laatimalla henkilökohtainen opintosuunnitelma Moodlessa. Henkilökohtainen opintosuunnitelma auttaa selkiyttämään opiskelusi lähtökohtia ja tavoitteita. Parhaimmillaan HOPS on prosessi, jonka aikana opit lisää itsestäsi oppijana ja opiskelijana. HOPS auttaa myös opettajatuutoria opiskelusi tukemisessa ja ohjaamisessa. Tehtävän tavoitteena on auttaa sinua orientoitumaan ja sitoutumaan alkukasvatuksen perusopintojen opiskeluun. Toivottavasti opintosuunnitelman tekeminen edesauttaa myös opintokokonaisuuden hahmottamista, opiskelun aikataulutusta ja tavoitteiden saavuttamista. Keskeistä on suunnitella oma ajankäyttö ja ottaa vastuu opintojen etenemisestä. Aikataulua ja opiskelun etenemistä suunnitellessasi voit käyttää apuna laskentakaavaa: opintopiste vastaa noin 27 tuntia opiskelua, jolloin 25 opintopistettä tarkoittaa yhteensä noin 700 tuntia opiskelua. Jos opiskelet ohjeellisessa aikataulussa syyskuusta toukokuuhin, sinun on varattava opiskeluun noin 20 tuntia viikossa.
Tutustu ensin HOPS:iin kokonaisuutena ja vastaa kysymyksiin monipuolisesti. Opettajatuutori lukee ryhmänsä HOPSit ja antaa niistä yhteistä palautetta.
Kirjallisuus
- Aro, T. & Laakso, M.-L. (toim.) 2011. Taaperosta taitavaksi toimijaksi. Itsesäätelytaitojen kehitys ja tukeminen. Niilo Mäki Instituutti. Jyväskylä.
- Ojala, M. 2020. Perusteita ja haasteita varhaiskasvatuksen, esiopetuksen ja koulun alun kehittämiselle erityisesti lapsen oppimisen ja kehittymisen näkökulmasta. Helsingin yliopisto. (soveltuvin osin). Verkkojulkaisu: https://helda.helsinki.fi/handle/10138/313941
- Mattinen, A. & Hannula-Sormunen, M. 2017. Lapsen matemaattinen maailma ja ajattelu. Teoksessa E. Hujala & L. Turja (toim.) Varhaiskasvatuksen käsikirja. 4. uudistettu painos. PS-kustannus.
