Alkusanat ja osaamistavoitteet
Oppiminen läpi elämän -opintojaksolla tarkastellaan oppimisen kysymyksiä psykologisesta näkökulmasta – ilmiöitä käsitellään ensisijaisesti mikrotasolla eli yksilö- ja yhteisönäkökulmasta eikä niinkään makrotasolla eli organisaation, yhteiskunnan tai rakenteiden kannalta.
Psykologinen tutkimus on vaikuttanut kasvatuksen käytäntöjen taustalla erittäin kauan. Oppimisen ja opetuksen haasteisiin on etsitty vastauksia uusimman kasvatuspsykologisen tiedon avulla. Tutkimusintressi kohdistuu siihen, mitä oppiminen on, millainen oppiminen on tehokasta, mikä motivoi yksilöä oppimiseen ja opiskeluun, millainen oppiminen tuntuu mielekkäältä ja miten tätä tietoa voidaan hyödyntää erilaisten oppimisympäristöjen ja oppimismenetelmien ja oppimisen ohjaamisen kehittämisessä. Samalla lisääntyy tieto siitä, miten jokainen voi kehittää ja ohjata itse omaa osaamistaan ja oppimistaan ja siihen vaikuttavia tekijöitä.
Opintojakson kiinnostavia kysymyksiä ovat siis kasvun, kehityksen ja oppimisen prosessien kehitykseen ja niiden ohjaamiseen liittyvät tekijät ihmisen koko elämänkaaren aikana. Tarkastelussa ovat muun muassa oppimiskäsitykset, motivaatio, identiteetti, metakognitio ja oppimisorientaatiot. Opintojaksolla käsitellään myös aikuisena oppimista ja siihen liittyviä psykologisia tekijöitä kuten aikuisen ammatillista kasvua, aikuisuutta elämänvaiheena sekä oppimisen ja työn asemaa ja merkityksiä aikuisen elämässä.
Tiina Tuijula, yliopistonlehtori, KT
Osaamistavoitteet
Opiskelija on perehtynyt oppimisen merkitykseen yksilön elämässä ja osaamisen kehittämisessä. Lisäksi opiskelija perehtyy oppimisen keskeisiin kasvatuspsykologisiin näkökulmiin ja soveltaa niitä aikuisen oppimiseen ja työelämässä oppimiseen.
Sisältö
- Oppiminen ihmisen kehityskulussa kasvatuspsykologisesta näkökulmasta
- Erilaiset oppimisympäristöt ja eri-ikäiset oppijat
- Aikuiset oppijoina ja aikuisen oppimisen erityispiirteitä
- Työelämässä oppiminen ja osaamisen kehittäminen
