Suoritustapa
Oppiminen läpi elämän -opintojakso suoritetaan kahden vuorokauden laajuisella Moodle-tentillä. Tentit arvioi yliopistonlehtori Tiina Tuijula.
Moodle-tenttiohje
Moodle-tentti, jonka voit tehdä omalta kotikoneelta jakson aikataulussa mainittuina tenttiaikoina. Moodle-tentti on auki kaksi vuorokautta, alkaen tenttipäivinä klo 17.00 ja päättyen kahden vuorokauden kuluttua klo 17.00. Voit kirjoittaa tenttivastausta sinulle sopivana ajankohtana esimerkiksi työssäkäynnin ohessa. Moodle-tenttiin ei tarvitse ilmoittautua. Tentti arvioidaan asteikolla 1–5. Lue ohjeita tenttimisestä, tenttiin valmistautumisesta, hyvän tenttivastauksen ominaisuuksista ja yleisista arvioinnin kriteereistä Opiskelijan yleisoppaasta.
Tenttiin valmistaudutaan hyvissä ajoin etukäteen. Tenttivastaukset kirjoitetaan esseemuodossa, eikä käytetä suoria lainauksia (tekstiä, kuvia tai kaavioita). Lähteenä käytetään opintojakson kirjallisuutta ja luentoja. Tekstin sisäiset lähdeviitteet merkitään tenttivastaukseen tekstin joukkoon oikeaoppisesti ja vastauksen loppuun kirjoitetaan lähdeluettelo. Ohjeita tekstin sisäisitä lähdeviitteistä ja lähdeluettelosta löytyy Opiskelijan yleisoppaasta. Yhden vastauksen pituus on noin 1200 sanaa (saa ylittyä).
Opiskelijana et näe muiden opiskelijoiden Moodleen palauttamia tenttivastauksia. Vastauksen tallennus ja palautus tapahtuu klikkaamalla ”Seuraava” -toimintoa. Voit myös tehdä tenttivastauksia tekstinkäsittelyohjelmassa ja liittää ne Moodleen vasta valmiina. Voit muokata vastausta niin monta kertaa kuin haluat ja poistua välillä Moodlesta, kunhan muistat tallentaa vastauksesi. Huom. klikkaa ”Palauta kaikki ja lopeta” kun tenttivastauksesi on valmis ja haluat palauttaa kaikki vastaukset arvioitavaksi. Huomioi, että vain ohjeiden mukaiset ja ajoissa palautetut tenttivastaukset arvioidaan. Huomioithan myös, että moodletentin avaaminen tenttiaikana (ks. aikataulu) ilman vastauksen jättämistä lasketaan yhdeksi tenttikerraksi.
Kirjallisuus
1. Lonka, K. 2015 Oivaltava oppiminen. Helsinki: Otava.
2. Kallio, E. (toim.) 2016. Ajattelun kehitys aikuisuudessa -Kohti moninäkökulmaisuutta. Jyväskylä: Suomen kasvatustieteellisen seuran tutkimuksia. (Luvut 1–12).
3. Seuraavat tutkimusartikkelit:
- Koskela, T., Rosenius, P. & Kärkkäinen, S. 2020. Opettajaopiskelijoiden käsityksiä oppimisesta erilaisissa oppimisympäristöissä. Aikuiskasvatus 40 (3), 197–211.
- Määttä, S., Asikainen, H. & Katajavuori, N. 2021. Yliopisto-opiskelijoiden hyvinvointia ja opiskelutaitoja tukemassa. Yliopistopedagogiikka 1/2021.
- Ryynänen, J., Simonen, A. & Karkkola, P. 2020. Psykologiset perustarpeet työelämässä – autonomian edistämisellä kohti työn imua. Työelämän tutkimus 18 (3), 246-260.

Blogs.salford.ac.uk

Kuva: Flickr / Marco Verch: Coffee and book