Johdatus kasvatustieteisiin 4 op

Tentti

Osaamistavoitteet

Opis­ke­li­ja tun­tee kas­va­tus­tie­tei­den pe­rus­kä­sit­teis­tön, osa-alu­eet, his­to­ri­al­li­sen ke­hi­tyk­sen pää­piir­teet, kes­kei­set te­o­ri­a­suun­tauk­set ja ky­sy­myk­sen­a­set­te­lut sekä on orien­toi­tu­nut kas­va­tuk­sen kas­va­tus­tie­teel­li­sen tut­ki­muk­sen pe­rus­tei­siin. Li­säk­si opis­ke­li­ja on pe­reh­ty­nyt opis­ke­luun avoi­mes­sa yli­o­pis­tos­sa ja osaa laa­tia hen­ki­lö­koh­tai­sen opin­to­suun­ni­tel­man.

Sisältö
Opettajat

Rau­no Hut­tu­nen (lu­en­to), Lil­ja Ai­kio (lu­en­to) ja Ju­ha­ni Täh­ti­nen (lu­en­to, ten­tit ja kor­vaa­vat es­seet)

Mi­kä­li opis­ke­li­ja on ai­kai­sem­min suo­rit­ta­nut Joh­da­tus kas­va­tus­tie­tei­siin –opin­to­jak­son ai­kuis­kas­va­tus­tie­teen tai eri­tyis­pe­da­go­gii­kan opin­nois­sa, suo­rit­taa hän opin­to­jak­son KTL_0089 Joh­da­tus kas­va­tus­tie­tee­seen mu­kai­ses­ti (ks. alla).

Aikataulu

Lu­en­not:

Ten­tit:

Suoritustapa

Tent­ti (ar­vi­oin­ti­as­teik­ko: 0–5)

Ten­tin voit teh­dä opin­to­jak­son tent­ti­päi­vi­nä mood­le­tent­ti­nä,  yk­si­lö- tai ryh­mä­tent­ti­nä oppi­lai­tok­ses­sa­si (moni­muo­to-opis­ke­li­jat), Tu­rus­sa Na­tu­ran lu­en­to­sa­lis­sa IX, 1. krs, osoit­tees­sa Hen­ri­kin­katu 2 ( ei syk­syl­lä 2020) tai säh­köi­ses­sä tent­ti­ti­las­sa ke­säl­lä.

Ten­tit­tä­vä kir­jal­li­suus:
Rin­ne, R., Ki­vi­rau­ma, J. & Leh­ti­nen, E. 2015. Joh­da­tus kas­va­tus­tie­tei­siin. (Uu­dis­tet­tu 8. pai­nos). Jy­väs­kylä: PS-kus­tan­nus.

Mi­kä­li opis­ke­li­ja on ai­kai­sem­min suo­rit­ta­nut Joh­da­tus kas­va­tus­tie­tei­siin –opin­to­jak­son ai­kuis­kas­va­tus­tie­teen tai eri­tyis­pe­da­go­gii­kan opin­nois­sa, suo­rit­taa hän opin­to­jak­son KTL_0089 Joh­da­tus kas­va­tus­tie­tee­seen mu­kai­ses­ti:

Osaamistavoitteet

Opis­ke­li­ja on pe­reh­ty­nyt kas­va­tus­tie­tei­den sekä kas­va­tuk­sen, kou­lu­tuk­sen ja op­pi­mi­sen tut­ki­muk­sen pe­rus­tei­siin.

Sisältö
Opettaja

Ju­ha­ni Täh­ti­nen

Suoritustapa

 Es­see (ar­vi­oin­ti­as­teik­ko: 0–5)

Kir­joi­ta 6–8 si­vun laa­jui­nen es­see seu­raa­van kir­jal­li­suu­den  poh­jal­ta (kaik­kiin tu­lee olla usei­ta läh­de­viit­tauk­sia).

  1. Toom, A., Rau­ti­ai­nen, M. & Täh­ti­nen, J. 2017. (toim.) Toi­veet ja to­del­li­suus. Kas­va­tus osal­li­suut­ta ja op­pi­mis­ta ra­ken­ta­mas­sa. Kas­va­tus­alan tut­ki­muk­sia 75. Jy­väs­kylä: Suo­men Kas­va­tus­tie­teel­li­nen seu­ra, si­vut 9-165.
  2.  Rait­ti­la, R., Lii­na­maa, T. & Tuo­mi­nie­mi, L. 2017. Tu­le­vai­suu­teen suun­tau­tu­va var­hais­kas­va­tus­tie­de. Kas­va­tus & Aika 11 (3), 60–69.
  3. Sil­jan­der, P. 2015. Sys­te­maat­ti­nen joh­da­tus kas­va­tus­tie­tee­seen. Tam­pe­re: Vas­ta­pai­no.
  4. Saa­ri, A. 2008. Kas­va­tus­psy­ko­lo­gi­an Ark­hi­me­deen pis­te: so­vel­ta­va tut­ki­mus ja hal­lin­ta. Kas­va­tus & Aika 1 (1), 41–55.
Es­seen ai­hee­na on itse ra­jat­tu näkö­kul­ma kas­va­tuk­seen ja/tai op­pi­mi­seen. Ot­si­koi es­see ra­jauk­sen mu­kaan. Laa­di es­seen liit­teek­si 1/2–1 si­vun laa­jui­nen oma ar­vio es­sees­tä, sen te­ke­mi­ses­tä ja sii­hen liit­ty­vis­tä mah­dol­li­sis­ta on­gel­mis­ta ja nii­den rat­kai­suis­ta. Ker­ro myös, mis­tä asi­ois­ta eri­tyi­ses­ti toi­vot saa­va­si pa­lau­tet­ta ja min­kä arvo­sa­nan an­tai­sit teh­tä­vis­tä ja mik­si.

Es­sees­sä nou­da­te­taan Opis­ke­li­jan yleis­op­paan (Mood­les­sa) oh­jeis­tus­ta es­seen ra­ken­tees­ta ja muo­to­sei­kois­ta, esi­mer­kik­si läh­de­viit­teis­tä. Lii­tä es­seen mu­kaan tai lä­he­tä erik­seen opin­to­sih­tee­ril­le to­dis­tus­ko­pio, opin­to­re­kis­te­rin ote tms. suo­ri­te­tus­ta Joh­da­tus kas­va­tus­tie­tei­siin -opin­to­jak­sos­ta. Sääs­tä it­sel­le­si ko­pio es­sees­tä. Ju­ha­ni Täh­ti­nen ar­vi­oi es­seen as­tei­kol­la 1–5/täy­den­net­tä­vä ja an­taa pa­lau­tet­ta es­sees­tä pa­lau­te­lo­mak­keel­la (ks. Opis­ke­li­jan yleis­opas).

Ko­pio: Oh­jeet kas­va­tus­tie­teen pe­rus­o­pin­to­jen vii­meis­te­lyyn / etu­kä­teen te­ke­mi­seenLv. 2021–202228.6.2021