Kasvatus- ja koulutussosiologia 4 op

Esseetyöskentely ja essee

Osaamistavoitteet

Opis­ke­li­ja kiin­nos­tuu poh­ti­maan kas­va­tuk­sen ja kou­lu­tuk­sen ky­sy­myk­siä yh­teis­kun­nal­li­si­na ja kult­tuu­ri­si­na il­mi­öi­nä, hal­lit­see so­si­o­lo­gi­an ja kas­va­tus­so­si­o­lo­gi­an pe­rus­kä­sit­teet, tun­tee pää­piir­teis­sään kas­va­tus­so­si­o­lo­gi­an kes­kei­set te­o­reet­ti­set lä­hes­ty­mis­ta­vat ja tut­ki­mus­suun­tauk­set sekä osaa so­vel­taa näi­tä kas­va­tuk­sen ja kou­lu­tuk­sen yh­teis­kun­nal­li­sen luon­teen hah­mot­ta­mi­ses­sa.

Sisältö
Opettajat

Rau­no Hut­tu­nen (lu­en­not), Tii­na Tui­ju­la, Heik­ki Kin­na­ri, Kris­tii­na Oja­la ja Eija Sil­ta­ri (es­seet)

Aikataulu

Lu­en­not:

Es­see­työs­ken­te­lyä kor­vaa­van teh­tä­vän te­ke­mi­nen ”Es­see­työs­ken­te­lyä kor­vaa­van teh­tä­vän” -kes­kus­te­lu­a­lu­eel­la Mood­les­sa ja val­miin es­seen pa­lau­tus Mood­leen omas­sa aika­tau­lus­sa (etu­kä­teen jak­soa suo­rit­ta­vat voi­vat teh­dä kor­vaa­van teh­tä­vän en­nen Kas­va­tus- ja kou­lu­tus­so­si­o­lo­gia -opin­to­jak­son al­kua tai sen jäl­keen, ei­vät sen ai­ka­na).

Suoritustapa

A) Es­see­työs­ken­te­lyä kor­vaa­va teh­tä­vä (täy­den­net­tä­vä–hy­väk­syt­ty), huom. voit teh­dä kor­vaa­van teh­tä­vän en­nen tai jäl­keen kas­va­tus- ja kou­lu­tus­so­si­o­lo­gi­an opin­to­jak­son, et sen ai­ka­na.

An­nat pa­lau­tet­ta kah­des­ta es­sees­tä ja lai­tat oman es­see­si  (kes­ken­e­räi­nen vä­hin­tään 3 si­vua) ver­tais­ar­vi­oi­ta­vak­si Mood­leen. Ar­vi­oi es­see­tä esim. avoi­men pa­lau­te­lo­ma­ket­ta hyö­dyn­tä­en ja anna sa­nal­lis­ta pa­lau­tet­ta. Sekä ar­vi­oi­ta­vat es­seet että pa­laut­teen­anto ta­pah­tuu Es­see­työs­ken­te­lyä kor­vaa­va teh­tä­vä – sul­je­tul­la kes­kus­te­lu­a­lu­eel­la Mood­les­sa. Pyy­dä opin­to­sih­tee­riä  li­sää­mään si­nut em. kes­kus­te­lu­a­lu­een jä­se­nek­si.

B) Es­see (ar­vi­oin­ti­as­teik­ko: 0–5)

Laa­di 7–9 si­vun laa­jui­nen es­see 2–4 hen­ki­lön ryh­mäs­sä tai it­se­näi­ses­ti, ja pa­lau­ta es­see Mood­leen kas­va­tus- ja kou­lu­tus­so­si­o­lo­gi­an loh­koon. Oh­jei­ta es­seen kir­joit­ta­mi­seen löy­dät Opis­ke­li­jan yleis­op­paas­ta. Opin­to­jen en­sim­mäi­sen es­seen ar­vi­oin­nis­sa kiin­ni­te­tään eri­tyi­ses­ti huo­mi­o­ta ai­heen ra­jauk­seen, läh­de­kir­jal­li­suu­den hyö­dyn­tä­mi­seen ja muo­to­seik­koi­hin, ku­ten esi­mer­kik­si teks­ti­viit­tei­den mer­kit­se­mi­seen. Lii­tä es­seen lop­puun oma ar­vi­o­si (laa­juus 1⁄2–1 si­vua) teko­pro­ses­sis­ta, työs­tä­mi­sen su­ju­mi­ses­ta, on­gel­mis­ta ja nii­den rat­kai­suis­ta sekä omas­ta suo­riu­tu­mi­ses­ta­si.

Lo­pul­li­nen es­see ar­vi­oi­daan nu­mee­ri­ses­ti as­tei­kol­la täy­den­net­tä­vä/ 1–5, sekä li­säk­si opet­ta­ja an­taa es­sees­tä pa­lau­tet­ta ar­vi­oin­ti­lo­mak­keen ruu­du­kol­la. Es­sei­den ylei­set ar­vi­oin­ti­pe­rus­teet löy­ty­vät Opis­ke­li­jan yleis­op­paas­ta. Opin­to­jen en­sim­mäis­tä es­see­tä kir­joit­ta­es­sa kan­nat­taa kiin­nit­tää eri­tyis­tä huo­mi­o­ta juu­ri ai­heen ra­jauk­seen, läh­de­kir­jal­li­suu­den hyö­dyn­tä­mi­seen ja muo­to­seik­koi­hin, ku­ten esi­mer­kik­si teks­ti­viit­tei­den mer­kit­se­mi­seen.

Es­seen poh­ja­na käy­tet­tä­vä kir­jal­li­suus:

  1. An­ti­kai­nen, A., Rin­ne, R. & Kos­ki, L. 2013. Kas­va­tus­so­si­o­lo­gia. Hel­sin­ki: PS-kus­tan­nus, lu­vut 1–9.

JA seu­raa­vat ar­tik­ke­lit/kat­sauk­set/lu­vut, jois­ta on käy­tet­tä­vä vä­hin­tään yhtä es­sees­sä:

  1. Aho­la, S. & To­lo­nen, J. 2013. Kat­saus kou­lu­tus­alan pe­riy­ty­mi­seen suo­ma­lai­sil­la yli­o­pis­to-opis­ke­li­joil­la. Tie­de­po­li­tiik­ka 3/2013.
  2. Kal­li­o­meri, Y. 2006. Ope­tus­suun­ni­tel­ma sym­bo­li­sen val­lan­käy­tön vä­li­nee­nä. Kriit­ti­nen kat­saus po­liit­ti­sen cur­ri­cu­lum-te­o­ri­an poh­jal­ta. Tam­pe­reen yli­o­pis­to, Kas­va­tus­tie­tei­den lai­tos. Lu­vut 3.1. ja 4.3.
  3. Ki­vi­nen, O., Hed­man, J. & Kai­pai­nen, P. 2012. Kou­lu­tus­mah­dol­li­suuk­sien yh­den­ver­tai­suus Suo­mes­sa. Eri­ar­voi­suu­den uu­det ja van­hat muo­dot. Yh­teis­kun­ta­po­li­tiik­ka 77 (5), 559–566.
  4. Kuur­me, T.; Carls­son, A. 2011. Kou­lu iden­ti­tee­tin muo­dos­tu­mi­sen tu­ke­na. Kas­va­tus 42 (3), 232–242.
  5. Käyh­kö, M. 2014. Kel­paan­ko? Rii­tän­kö? Kuu­lun­ko? Työ­läis­taus­tai­set nai­set, yli­o­pis­to- opis­ke­lu ja luo­kan ko­ke­muk­set. So­si­o­lo­gia-leh­ti 1/2014.
  6. Lap­pa­lai­nen, S., Mie­to­la, R. ja La­hel­ma, E. 2010. Ha­ke­mi­sen pak­koa, tie­don­mu­ru­ja ja itse­ym­mär­rys­tä: nuor­ten kou­lu­tus­va­lin­nat ja op­pi­laan­oh­jaus. Nuo­ri­so­tut­ki­mus 28 (2010) : 1, s. 39-55.
  7. Sou­to, A-M, 2014. ”Ku­kaan ei kysy, mitä mul­le kuu­luu” Kou­lu­tuk­sen kes­keyt­tä­jät ja am­ma­til­li­seen kou­lu­tuk­seen kuu­lu­mi­sen eh­dot.  Nuo­ri­so­tut­ki­mus 32 (4), 19–35.
  8. To­lo­nen, T. 2010. Yh­teis­kun­ta­luo­kan ja pai­kal­li­suu­den mer­ki­tys nuor­ten ryh­mien ja tyy­lien muo­tou­tu­mi­ses­sa. Nuo­ri­so­tut­ki­mus 28 (2), 3–22.
  9. Leh­ti­nen, E. 2004. Kou­lu­tus­jär­jes­tel­mä suo­ma­lai­sen yh­teis­kun­nan muu­tok­ses­sa. Sit­ran jul­kai­su. Ar­tik­ke­li­ko­ko­el­ma tut­ki­mus­hank­kees­ta so­si­aa­li­set in­no­vaa­ti­ot, yh­teis­kun­nan uu­dis­tu­mis­kyky ja ta­lou­del­li­nen mens­tys. Suo­men it­se­näi­syy­den juh­la­ra­has­to Sit­ra.  Saa­ta­va­na Mood­les­sa.
  10. Sal­mi­nen, J. & An­ne­vir­ta Tii­na. 2014. Ope­tus­suun­ni­tel­man pe­rus­tei­den väit­tä­mä oh­jaus – mitä, ke­nel­le ja mik­si? Kas­va­tus 45 (4), 333–348. 
Ko­pio: Oh­jeet kas­va­tus­tie­teen pe­rus­o­pin­to­jen vii­meis­te­lyyn / etu­kä­teen te­ke­mi­seenLv. 2021–202228.6.2021