Kasvatus- ja koulussosiologian esseeaiheet

Es­seen ai­heet:

Orien­toi­du ai­heen va­lin­taan lu­ke­mal­la Kas­va­tus­so­si­o­lo­gia -te­os­ta ja ar­tik­ke­lei­ta. Va­lit­se vii­des­tä aihe­a­lu­ees­ta si­nua eni­ten kiin­nos­ta­vin. Jo­kai­nen aihe tar­jo­aa usei­ta eri mah­dol­li­suuk­sia kä­si­tel­lä ai­het­ta. Ra­jaa itse ai­hee­si kir­jal­li­suu­den ja ai­heen sal­li­mis­sa ra­jois­sa, ot­si­koi es­see­si ja kä­sit­te­le ai­het­ta ra­jauk­se­si mu­kai­ses­ti. Mer­kit­se kan­si­leh­teen ai­heen nu­me­ro, esi­mer­kik­si en­nen es­seen ni­meä.

1. Mi­ten jul­ki­sen kou­lun syn­tyä voi­daan se­lit­tää funk­ti­o­na­lis­ti­ses­ti? Mitä on funk­ti­o­na­lis­mi? Mitä on re­pre­sen­taa­tio-on­gel­ma ja mi­ten funk­ti­o­na­lis­ti­nen se­li­tys vas­taa sii­hen? Mi­ten mo­der­nin kou­lu­tuk­sen syn­ty liit­tyy so­si­aa­li­seen kont­rol­liin?
2. Tie­to ja ope­tus­suun­ni­tel­ma. Mitä on tie­teel­li­nen tie­to? Mi­ten tie­teel­li­sen tie­don syn­ty liit­tyy va­lis­tuk­seen? Mi­ten tie­to kyt­key­tyy val­taan? Mitä on ope­tus­suun­ni­tel­ma? Mi­ten ope­tus- suun­ni­tel­ma liit­tyy yh­teis­kun­nal­li­siin ihan­tei­siin ja ar­voi­hin? Mi­ten ope­tus­suun­ni­tel­mal­la oh- ja­taan, ja­e­taan ja uu­sin­ne­taan tie­toa? (Mi­ten pe­rus­kou­lun uusi OPS va­li­koi, luo­kit­te­lee, siir tää ja ar­vi­oi tie­toa?)

3. Suo­ma­lai­set viet­tä­vät suu­ren osan elä­mäs­tään kou­lus­sa. Tar­kas­te­le kou­lun joka­päi­väi­siä käy­tän­tö­jä ja kou­lua toi­min­ta­ym­pä­ris­tö­nä esi­mer­kik­si suku­puo­len, so­si­aa­li­luo­kan, pii­lo-ope­tus­suun­ni­tel­man tai eri­lais­ten op­pi­las/opis­ke­li­ja­ryh­mien näkö­kul­mas­ta.

4. Kou­lu­tus­ta­son nou­sus­ta huo­li­mat­ta las­ten kou­lu­tus mu­kai­lee van­hem­pien kou­lu­tus­ta, esi­mer­kik­si aka­tee­mi­nen kou­lu­tus pe­riy­tyy Suo­mes­sa edel­leen. Tar­kas­te­le tätä il­mi­ö­tä ja sii­hen vai­kut­ta­via so­si­o­lo­gi­sia te­ki­jöi­tä.

5. Mit­kä asi­at vai­kut­ta­vat kou­lu­tus­alan ja -pai­kan va­lin­taan? Voit kä­si­tel­lä ai­het­ta esi­mer­kik­si kou­lu­tuk­sen ja työn, kou­lu­tus­alan ar­vos­tuk­sen ja am­mat­tien sta­tuk­sen tai ny­kyi­sen (ja tu­le­van) työ­e­lä­män edel­lyt­tä­mien kva­li­fi­kaa­ti­oi­den näkö­kul­mas­ta.

6. Tar­kas­te­le iden­ti­teet­tiä, kas­va­tus­ta ja/tai kou­lu­tus­ta itse ra­jaa­mas­ta­si kas­va­tus- ja kou­lu­tu­so­si­o­lo­gi­ses­ta näkö­kul­mas­ta. Voit tar­kas­tel­la esi­mer­kik­si, mikä mer­ki­tys kou­lu­tuk­sel­la on yk­si­lön iden­ti­tee­tin ke­hi­tyk­sel­le tai mil­lai­nen on kou­lu­tuk­sen val­lan­käy­tön ja yk­si­löl­li­sen iden­ti­tee­tin ke­hit­ty­mi­sen suh­de. Mui­ta mah­dol­li­sia näkö­kul­mia ovat myös yh­tei­söl­li­nen ja yk­si­löl­li­nen iden­ti­teet­ti, kou­lun pii­lo-ope­tus­suun­ni­tel­ma ja iden­ti­teet­ti. Voit tar­kas­tel­la op­pi­laan li­säk­si asi­aa myös opet­ta­jan am­ma­til­li­sen iden­ti­tee­tin ke­hit­ty­mi­sen kan­nal­ta.

Ko­pio: Oh­jeet kas­va­tus­tie­teen pe­rus­o­pin­to­jen vii­meis­te­lyyn / etu­kä­teen te­ke­mi­seenLv. 2021–202228.6.2021