Johdanto oppimiseen, opetukseen ja arviointiin 6 op

Essee - Oppilaitosvierailu ja sen raportointi - Oman oppimisen arviointi

Osaamistavoitteet

Opis­ke­li­ja hal­lit­see op­pi­mi­sen, ope­tuk­sen ja ar­vi­oin­nin mal­le­ja sekä pe­rus­kä­sit­tei­tä ja osaa tar­kas­tel­la op­pi­mis­taan nii­den avul­la. Ope­tus pyr­kii vä­lit­tä­mään POP­Sin mu­kais­ta op­pi­lai­den yh­den­ver­tai­suut­ta ko­ros­ta­vaa arvo­poh­jaa.

Sisältö
Opettajat

Hei­di Sal­men­to (lu­en­to), Tii­na Tui­ju­la (lu­en­to ja es­seet), Su­san­na Val­ka­ma (es­seet),  Eija Sil­ta­ri (op­pi­mis­teh­tä­vät)

Aikataulu

Lu­en­not:   

Es­seen, oppi­lai­tos­vie­rai­lun ja sen ra­por­tin sekä oman op­pi­mi­sen ar­vi­oin­ti­teh­tä­vän pa­lau­tus oman aika­tau­lun mu­kaan.

Suoritustapa

A) Es­see yk­si­lö- tai ryh­mä­työ­nä (ar­vi­oin­ti­as­teik­ko: 0–5)

Kir­joi­ta noin 9–11 si­vun (teks­ti­si­vut joh­dan­nos­ta poh­din­ta-lu­vun lop­puun) es­see 2–4 opis­ke­li­jan ryh­mäs­sä tai yk­si­lö­työ­nä. Hy­väk­syt­ty es­see edel­lyt­tää läh­de­kir­jal­li­suu­den moni­puo­lis­ta hyö­dyn­tä­mis­tä, joka puo­les­taan il­me­nee usei­na viit­tauk­si­na jo­kai­seen va­lit­se­maa­si kir­jaa. Käy­tä es­sees­sä vä­hin­tään viit­tä kir­jaa, jois­ta vä­hin­tään kol­men tu­lee olla alla ole­vas­ta lis­tas­ta. Näi­den kol­men te­ok­sen li­säk­si tu­lee käyt­tää itse­va­lit­tu­ja kir­jo­ja, jot­ka ovat es­seen ai­hee­seen liit­ty­viä tie­teel­li­siä te­ok­sia (esi­mer­kik­si Leh­ti­nen, E., Vau­ras, M. & Lerk­ka­nen, M.-K. 2016. Kas­va­tus­psy­ko­lo­gia. Jy­väs­kylä: PS-kus­tan­nus). Ha­lu­tes­sa­si voit käyt­tää myös tie­teel­li­sen aika­kau­si­leh­den ar­tik­ke­lei­ta, esi­mer­kik­si Kas­va­tus- ja Ai­kuis­kas­va­tus­leh­des­tä, täl­löin 2-3 ar­tik­ke­lia vas­taa yhtä kir­jaa. Toki voit va­li­ta kaik­ki vii­si kir­jaa myös alla ole­vas­ta lis­tas­ta.

Es­seen poh­ja­na käy­tet­tä­vä kir­jal­li­suus:

  1. Jyr­hä­mä, R., Hell­ström, M., Uusi­kylä, K. & Kan­sa­nen, P. 2016. Opet­ta­jan di­dak­tiik­ka. Jy­väs­kylä: PS-kus­tan­nus.
  2. Sahl­berg, P. & Sha­ran S. (toim.) 2002. Yh­teis­toi­min­nal­li­sen op­pi­mi­sen käsi­kir­ja. Hel­sin­ki: WSOY (si­vut 10-47 ja yksi va­paas­ti va­lit­ta­va luku vä­lil­tä 1.2.-2.7).
  3. Raus­te-von Wright, M., von Wright, J. & Soi­ni, T. 2003 (uu­dis­tet­tu pai­nos). Op­pi­mi­nen ja kou­lu­tus. Hel­sin­ki: WSOY.
  4. At­jo­nen, P. 2007. Hyvä, paha ar­vi­oin­ti. Jy­väs­kylä: Tam­mi. Saa­ta­vil­la: https://wiki.uef.fi/pa­ges/view­pa­ge.ac­ti­on?pa­geId=33656978
  5. Salo­vii­ta, T. 2013. Luok­ka hal­tuun! Par­haat kei­not toi­mi­vaan ope­tuk­seen. Jy­väs­kylä: PS-kus­tan­nus (si­vut 18-78).

Es­seen ai­heet

Orien­toi­du es­seen ai­heen va­lin­taan tu­tus­tu­mal­la kir­jal­li­suu­teen. Va­lit­se es­seen ai­heis­ta yksi ja tar­kas­te­le ai­het­ta va­lit­se­mas­ta­si ra­ja­tus­ta näkö­kul­mas­ta läh­de­kir­jo­jen poh­jal­ta. Kiin­ni­tä eri­tyis­tä huo­mi­o­ta ai­heen ra­jauk­seen. Mitä sup­pe­am­pi ra­jauk­se­si on sitä sy­vem­mäl­le kä­sit­te­lys­sä pää­set. Esit­te­le joh­dan­nos­sa es­sees­sä­si sel­vi­tel­tä­vä ky­sy­mys ja vas­taa sii­hen es­sees­sä eri läh­de­kir­jo­jen kan­to­ja ver­tai­le­mal­la, ar­vi­oi­mal­la ja yh­dis­tä­mäl­lä. Ot­si­koi es­see sen si­säl­töä vas­taa­vak­si. Hyvä ot­sik­ko on na­pak­ka, yti­me­käs ja ker­too es­seen si­säl­lös­tä sekä ra­jauk­ses­ta. Li­sää es­see­oh­jei­ta löy­tyy Opis­ke­li­jan yleis­op­paas­ta.

1.Op­pi­mi­nen

Tar­kas­te­le op­pi­mis­ta va­lit­se­mas­ta­si näkö­kul­mas­ta, voit esi­mer­kik­si ra­ja­ta tar­kas­te­lu­si ikä­kau­teen, op­pi­mis­kä­si­tyk­seen tai op­pi­mis­ym­pä­ris­töön tai tar­kas­tel­la op­pi­mis­ta yh­tei­söl­li­syy­den näkö­kul­mas­ta.

2. Opet­ta­juus

Ta­voit­tee­na on poh­tia opet­ta­juut­ta käy­tän­nön ta­sol­la laa­jem­min liit­ty­en op­pi­mis­nä­ke­myk­siin, ar­vi­oin­tiin (sekä oman työn ar­vi­oin­tiin että op­pi­las­ar­vi­oin­tiin) tai yh­teis­työ­hön (oppi­lai­tok­sen/työ­yh­tei­sön si­säl­lä tai sen ulko­puo­lis­ten vii­te­ryh­mien kans­sa).

3. Opet­ta­jan ja op­pi­laan/opis­ke­li­jan vä­li­nen vuo­ro­vai­ku­tus

Ra­jaa ai­het­ta läh­de­kir­jal­li­suu­den ja kiin­nos­tuk­se­si mu­kai­ses­ti. Voit esi­mer­kik­si tar­kas­tel­la vuo­ro­vai­ku­tuk­seen vai­kut­ta­via te­ki­jöi­tä ja haas­tei­ta, tai vuo­ro­vai­ku­tuk­sen mer­ki­tys­tä op­pi­mi­sen kan­nal­ta.

Laa­di es­seen liit­teek­si ½–1 si­vun laa­jui­nen oma ar­vio es­sees­tä ja pa­lau­ta es­see verk­ko­a­lu­eel­le. Ryh­mäs­sä teh­tyyn työ­hön teh­dään yh­tei­nen ar­vio. Ar­vi­oi es­see­tä­si esi­mer­kik­si seu­raa­vien ky­sy­mys­ten poh­jal­ta.

Es­see pa­lau­te­taan verk­ko-op­pi­mis­ym­pä­ris­töön (Mood­le). Muis­tat­han jät­tää ko­pi­on es­sees­tä it­sel­le­si. Opet­ta­jat an­ta­vat es­sees­tä nu­mee­ri­sen pa­laut­teen as­tei­kol­la 1–5 ja li­säk­si pie­nen sa­nal­li­sen pa­laut­teen.

B) Oppi­lai­tos­vie­rai­lun kor­vaa teh­tä­vä  (hy­väk­syt­ty–täy­den­net­tä­vä) Huom. ke­vät­luku­kau­del­la 2021 ko­ro­na­ti­lan­tees­ta joh­tu­en ope­tus­hal­li­tuk­sen ja THL:n oh­jeis­tuk­sen mu­kaan ope­tus­toi­min­taa an­ta­vis­sa yk­si­köis­sä ei ote­ta vas­taan vie­rai­li­joi­ta.

 Va­lit­se teh­tä­vän  koh­de kiin­nos­tuk­se­si mu­kaan mis­tä ta­han­sa oppi­lai­tok­ses­ta esi­o­pe­tuk­ses­ta ai­kuis­oppi­lai­tok­seen oman opis­ke­lu- tai työ­paik­ka­si ulko­puo­lel­ta.  Pe­reh­dy oppi­lai­tok­sen toi­min­taa sää­te­le­vään ope­tus­suun­ni­tel­maan tai ope­tus­suun­ni­tel­man pe­rus­tei­siin, joi­ta löy­tyy ope­tus­hal­li­tuk­sen (www.oph.fi) ja oppi­lai­tok­sien verk­ko­sivuilta. Tu­tus­tu asi­an­tun­ti­ja­vi­de­oi­hin tai eri or­ga­ni­saa­ti­oi­den esit­te­ly­vi­de­oi­hin. Vi­de­oi­ta voi löy­tää esi­mer­kik­si or­ga­ni­saa­ti­oi­den si­vuil­ta tai You­Tu­bes­ta eri haku­sa­noil­la. Sa­mal­la kun kat­sot vi­de­oi­ta, voit kes­kit­tyä jo­hon­kin it­se­ä­si kiin­nos­ta­vaan asi­aan esi­mer­kik­si op­pi­mis­nä­ke­myk­seen tai op­pi­mi­sen ar­vi­oin­tiin, sa­maan asi­aan, jos­ta kir­joi­tat es­seen. Kat­sel­les­sa­si vi­de­oi­ta voit käyt­tää ai­hee­si mu­kai­ses­ti esi­mer­kik­si seu­raa­van­lai­sia oh­jaa­via ky­sy­myk­siä:

Tee  kat­so­mis­ta­si vi­de­ois­ta 2–3 si­vun mit­tai­nen ra­port­ti, jos­sa esit­te­let taus­ta­tie­dot oppi­lai­tok­ses­ta, pe­rus­tie­dot ope­tus­suun­ni­tel­mas­ta, pää­koh­dat haas­tat­te­lus­ta tai vi­de­ois­ta ja it­sel­lä he­rän­neis­tä aja­tuk­sis­ta. Muis­tat­han mer­ki­tä myös käyt­tä­mä­si läh­teet. Li­säk­si voit nos­taa esil­le myös epä­sel­vik­si jää­nei­tä asi­oi­ta tai asi­oi­ta, jot­ka jäi­vät ih­me­tyt­tä­mään. Vie ra­port­ti Mood­leen ”Oppi­lai­tos­vie­rai­lu­ra­por­tit ja kom­men­toin­ti” -kes­kus­te­lu­a­lu­eel­le, lue mui­den ra­por­tit sekä  kom­men­toi ja anna pa­lau­tet­ta vä­hin­tään yh­del­le sel­lai­sel­le ra­por­til­le, joka ei ole vie­lä saa­nut pa­lau­tet­ta.

C) Kir­jal­li­nen teh­tä­vä: Oman op­pi­mi­sen ar­vi­oin­ti (hy­väk­syt­ty–täy­den­net­tä­vä)

Kir­joi­ta noin kah­den si­vun laa­jui­nen yh­teen­veto kas­va­tus­tie­teen opin­nois­ta. Yh­teen­ve­don ta­voit­tee­na on ref­lek­toi­da omaa op­pi­mis­ta­si ja opis­ke­lu­a­si sekä ar­vi­oi­da opin­to­ja ja oh­jaus­ta. Voit poh­tia tä­hän­as­tis­ta opis­ke­lu­a­si, opin­to­ja ja oh­jaus­ta seu­raa­vien ky­sy­mys­ten poh­jal­ta:

Teh­tä­vä pa­lau­te­taan Oman op­pi­mi­sen ar­vi­oin­ti -teh­tä­vän pa­lau­tus­link­kiin Mood­leen.  Eija Sil­ta­ri ar­vi­oi teh­tä­vät hy­väk­syt­ty/täy­den­net­tä­vä-as­tei­kol­la.

Ko­pio: Oh­jeet kas­va­tus­tie­teen pe­rus­o­pin­to­jen vii­meis­te­lyyn / etu­kä­teen te­ke­mi­seenLv. 2021–202228.6.2021