Osaamistavoitteet
Opiskelija hallitsee oppimisen, opetuksen ja arvioinnin malleja sekä peruskäsitteitä ja osaa tarkastella oppimistaan niiden avulla. Opetus pyrkii välittämään POPSin mukaista oppilaiden yhdenvertaisuutta korostavaa arvopohjaa.
Sisältö
- oppimisen, opetuksen ja arvioinnin keskeiset käsitteet
- kohti yhdessä ajattelemisen, työskentelemisen ja arvioimisen kulttuuria
- oppilaiden moninaisuuden huomioiminen
Opettajat
Heidi Salmento (luento), Tiina Tuijula (luento ja esseet), Susanna Valkama (esseet), Eija Siltari (oppimistehtävät)
Aikataulu
Luennot:
- ke 20.1.2021 klo 17.30–20.00 verkko-oppimisympäristössä (Zoom)
- ke 27.1.2021 klo 17.30–20.00 verkko-oppimisympäristössä (Zoom))
Esseen, oppilaitosvierailun ja sen raportin sekä oman oppimisen arviointitehtävän palautus oman aikataulun mukaan.
Suoritustapa
A) Essee yksilö- tai ryhmätyönä (arviointiasteikko: 0–5)
Kirjoita noin 9–11 sivun (tekstisivut johdannosta pohdinta-luvun loppuun) essee 2–4 opiskelijan ryhmässä tai yksilötyönä. Hyväksytty essee edellyttää lähdekirjallisuuden monipuolista hyödyntämistä, joka puolestaan ilmenee useina viittauksina jokaiseen valitsemaasi kirjaa. Käytä esseessä vähintään viittä kirjaa, joista vähintään kolmen tulee olla alla olevasta listasta. Näiden kolmen teoksen lisäksi tulee käyttää itsevalittuja kirjoja, jotka ovat esseen aiheeseen liittyviä tieteellisiä teoksia (esimerkiksi Lehtinen, E., Vauras, M. & Lerkkanen, M.-K. 2016. Kasvatuspsykologia. Jyväskylä: PS-kustannus). Halutessasi voit käyttää myös tieteellisen aikakausilehden artikkeleita, esimerkiksi Kasvatus- ja Aikuiskasvatuslehdestä, tällöin 2-3 artikkelia vastaa yhtä kirjaa. Toki voit valita kaikki viisi kirjaa myös alla olevasta listasta.
Esseen pohjana käytettävä kirjallisuus:
- Jyrhämä, R., Hellström, M., Uusikylä, K. & Kansanen, P. 2016. Opettajan didaktiikka. Jyväskylä: PS-kustannus.
- Sahlberg, P. & Sharan S. (toim.) 2002. Yhteistoiminnallisen oppimisen käsikirja. Helsinki: WSOY (sivut 10-47 ja yksi vapaasti valittava luku väliltä 1.2.-2.7).
- Rauste-von Wright, M., von Wright, J. & Soini, T. 2003 (uudistettu painos). Oppiminen ja koulutus. Helsinki: WSOY.
- Atjonen, P. 2007. Hyvä, paha arviointi. Jyväskylä: Tammi. Saatavilla: https://wiki.uef.fi/pages/viewpage.action?pageId=33656978
- Saloviita, T. 2013. Luokka haltuun! Parhaat keinot toimivaan opetukseen. Jyväskylä: PS-kustannus (sivut 18-78).
Esseen aiheet
Orientoidu esseen aiheen valintaan tutustumalla kirjallisuuteen. Valitse esseen aiheista yksi ja tarkastele aihetta valitsemastasi rajatusta näkökulmasta lähdekirjojen pohjalta. Kiinnitä erityistä huomiota aiheen rajaukseen. Mitä suppeampi rajauksesi on sitä syvemmälle käsittelyssä pääset. Esittele johdannossa esseessäsi selviteltävä kysymys ja vastaa siihen esseessä eri lähdekirjojen kantoja vertailemalla, arvioimalla ja yhdistämällä. Otsikoi essee sen sisältöä vastaavaksi. Hyvä otsikko on napakka, ytimekäs ja kertoo esseen sisällöstä sekä rajauksesta. Lisää esseeohjeita löytyy Opiskelijan yleisoppaasta.
1.Oppiminen
Tarkastele oppimista valitsemastasi näkökulmasta, voit esimerkiksi rajata tarkastelusi ikäkauteen, oppimiskäsitykseen tai oppimisympäristöön tai tarkastella oppimista yhteisöllisyyden näkökulmasta.
2. Opettajuus
Tavoitteena on pohtia opettajuutta käytännön tasolla laajemmin liittyen oppimisnäkemyksiin, arviointiin (sekä oman työn arviointiin että oppilasarviointiin) tai yhteistyöhön (oppilaitoksen/työyhteisön sisällä tai sen ulkopuolisten viiteryhmien kanssa).
3. Opettajan ja oppilaan/opiskelijan välinen vuorovaikutus
Rajaa aihetta lähdekirjallisuuden ja kiinnostuksesi mukaisesti. Voit esimerkiksi tarkastella vuorovaikutukseen vaikuttavia tekijöitä ja haasteita, tai vuorovaikutuksen merkitystä oppimisen kannalta.
Laadi esseen liitteeksi ½–1 sivun laajuinen oma arvio esseestä ja palauta essee verkkoalueelle. Ryhmässä tehtyyn työhön tehdään yhteinen arvio. Arvioi esseetäsi esimerkiksi seuraavien kysymysten pohjalta.
- Mitkä ovat esseen ansiot?
- Miten esseetä voisi parantaa?
- Minkä arvosanan antaisit?
- Mistä alueista esseessänne olet vakuuttunein, miksi?
- Mitä ongelmia kohtasit laatiessasi esseetä?
Essee palautetaan verkko-oppimisympäristöön (Moodle). Muistathan jättää kopion esseestä itsellesi. Opettajat antavat esseestä numeerisen palautteen asteikolla 1–5 ja lisäksi pienen sanallisen palautteen.
B) Oppilaitosvierailun korvaa tehtävä (hyväksytty–täydennettävä) Huom. kevätlukukaudella 2021 koronatilanteesta johtuen opetushallituksen ja THL:n ohjeistuksen mukaan opetustoimintaa antavissa yksiköissä ei oteta vastaan vierailijoita.
Valitse tehtävän kohde kiinnostuksesi mukaan mistä tahansa oppilaitoksesta esiopetuksesta aikuisoppilaitokseen oman opiskelu- tai työpaikkasi ulkopuolelta. Perehdy oppilaitoksen toimintaa säätelevään opetussuunnitelmaan tai opetussuunnitelman perusteisiin, joita löytyy opetushallituksen (www.oph.fi) ja oppilaitoksien verkkosivuilta. Tutustu asiantuntijavideoihin tai eri organisaatioiden esittelyvideoihin. Videoita voi löytää esimerkiksi organisaatioiden sivuilta tai YouTubesta eri hakusanoilla. Samalla kun katsot videoita, voit keskittyä johonkin itseäsi kiinnostavaan asiaan esimerkiksi oppimisnäkemykseen tai oppimisen arviointiin, samaan asiaan, josta kirjoitat esseen. Katsellessasi videoita voit käyttää aiheesi mukaisesti esimerkiksi seuraavanlaisia ohjaavia kysymyksiä:
- millainen on opettajan /oppilaitoksen/organisaation oppimiskäsitys?
- millainen näkemys opettajalla/oppilaitoksella/organisaatiolla on hyvästä opetuksesta?
- millainen on hyvä opettaja, entä hyvä oppilas/oppija?
- millaisia oppimisen arviointimenetelmiä oppilaitoksessa käytetään?
- Mitä ja miten arvioidaan?
Tee katsomistasi videoista 2–3 sivun mittainen raportti, jossa esittelet taustatiedot oppilaitoksesta, perustiedot opetussuunnitelmasta, pääkohdat haastattelusta tai videoista ja itsellä heränneistä ajatuksista. Muistathan merkitä myös käyttämäsi lähteet. Lisäksi voit nostaa esille myös epäselviksi jääneitä asioita tai asioita, jotka jäivät ihmetyttämään. Vie raportti Moodleen ”Oppilaitosvierailuraportit ja kommentointi” -keskustelualueelle, lue muiden raportit sekä kommentoi ja anna palautetta vähintään yhdelle sellaiselle raportille, joka ei ole vielä saanut palautetta.
C) Kirjallinen tehtävä: Oman oppimisen arviointi (hyväksytty–täydennettävä)
Kirjoita noin kahden sivun laajuinen yhteenveto kasvatustieteen opinnoista. Yhteenvedon tavoitteena on reflektoida omaa oppimistasi ja opiskeluasi sekä arvioida opintoja ja ohjausta. Voit pohtia tähänastista opiskeluasi, opintoja ja ohjausta seuraavien kysymysten pohjalta:
- Miten hyvin olen saavuttanut omalle oppimiselleni ja opiskelulleni asettamani tavoitteet?
- Miten taitoni oppijana ovat kehittyneet? Mitä opin itsestäni? Mitkä ovat vahvat puolet oppijana? Missä minulla on parantamisen varaa?
- Mitä tietoja ja taitoja opin? Mitkä ovat kasvatustieteen opinnoissa minua eniten kiinnostaneet asiat? Miksi?
- Millaista ohjausta olen saanut / olisin tarvinnut? Mitkä asiat ovat edesauttaneet ja vaikeuttaneet oppimistani/opiskeluani?
- Minkä keskeisen parannusta vaativan asian korjaisin opinnoissa? Entä minkä hyvän asian pitäisin ennallaan?
- Mitkä ovat tavoitteeni opiskelun suhteen tulevaisuudessa?
Tehtävä palautetaan Oman oppimisen arviointi -tehtävän palautuslinkkiin Moodleen. Eija Siltari arvioi tehtävät hyväksytty/täydennettävä-asteikolla.
Kopio: Ohjeet kasvatustieteen perusopintojen viimeistelyyn / etukäteen tekemiseenLv. 2021–202228.6.2021