Osaamistavoitteet
Opiskelija ymmärtää kasvatusta, oppimista ja kasvua eri konteksteissa, ja laajentaa tietämystään
kasvatustieteiden tutkimuskentästä ja tutkimuskohteista.
Sisältö
- opettaja kehityksen, oppimisen ja koulunkäynnin tukijana
- oppimisen haasteet ja niiden tunnistaminen
- hyvinvoivan oppimisyhteisön toimintakulttuuri
- kehittyminen ja oppiminen hyvinvoinnin näkökulmasta
- koulutuksen arvot, merkitys ja mekanismit suomalaisen yhteiskunnan historiassa, politiikassa ja
kulttuurissa
Opettaja
Rauno Huttunen
Aikataulu
Moodletentit:
- 16.9.–18.9.2020 (klo 17.00-17.00)
- 9.12.–11.12.2020 (klo 17.00-17.00)
- 10.3.–12.3.2021 (klo 17.00-17.00)
- 14.4.–16.4.2021 (klo 17.00-17.00)
- 12.5.–14.5.2021 (klo 17.00-17.00)
- 9.6.–11.6.2021 (klo 17.00-17.00)
- 15.9.–17.9.2021 (klo 17.00-17.00)
Tentti sähköisessä tenttitilassa (4 tuntia): 1.5.-31.8.2021
Suoritustapa
Yksilötentti (arviointiasteikko 0–5). Tentti suoritetaan yhdellä kerralla moodletenttinä tai sähköisenä tenttinä.
1. seuraavat kirjat, joista opiskelija valitsee 3 teosta:
- Ahonen, S. 2011 (tai vanhempi painos). Yhteinen koulu. Tasa-arvoa vai tasapäisyyttä? Koulutuksellinen tasa-arvo Suomessa Snellmanista tähän päivään. Tampere: Vastapaino.
- Ahtola, A. (toim.) 2016. Psyykkinen hyvinvointi ja oppiminen. Juva: PS-kustannus.
- Halinen, I., Hotulainen, R., Kauppinen, E., Nilivaara, P., Raami, A. & Vainikainen, M-P. 2016. Ajattelun taidot ja oppiminen. Juva: PS-kustannus.
- Karila, K., Alasuutari, M., Hännikäinen, M., Nummenmaa, A-R. & Rasku-Puttonen, H. (toim.) 2006. Kasvatusvuorovaikutus. Tampere: Vastapaino.
- Nikkola T., Rautiainen M. & Räihä P. (toim.) 2013. Toinen tapa käydä koulua. Kokemuksen, kielen ja tiedon suhde oppimisessa. Tampere: Vastapaino.
- Savolainen, H., Vilkko, R. & Vähäkylä, L. (toim.) 2017. Oppimisen tulevaisuus. Tallinna: Gaudeamus.
2. seuraavat artikkelit
- Fornaciari, A. & Harni, E. 2017. Antonio Gramscin hegemonian käsitteen relevanssi
kasvatustieteelliselle tutkimukselle. Kasvatus & Aika 11 (2), 39–51. - Inkinen, M., Mikkonen, J., Heikkilä, A., Tukiainen, M. & Lindblom-Ylänne, S. 2012.
Aikaansaamattomuuden psykologiaa. Psykologia 47 (3), 172–181. - Mattila-Aalto, M. 2012. Oppimista ja syrjäytymisen ehkäisemistä oma-avun yhteisössä. Tapaus leipäjonoyhteisö. Aikuiskasvatus 32 (1), 6–16.