Osaamistavoitteet
Opiskelija
- hallitsee opetuksen, oppimisen ja arvioinnin ydinkäsitteet
- osaa reflektoida kasvatuksen ja opetuksen peruskäsitteitä ja ilmiöitä sekä oman alansa että laajemmasta näkökulmasta
- osaa käyttää opetussuunnitelmia opetuksensa perustana
- saa perustietoa ja käytännön valmiuksia suunnitella, toteuttaa ja arvioida opetusta ja oppimista
Sisältö
- opettajuus ammattina ja ammattietiikka
- opetussuunnitelman tasot, tyypit, tehtävät ja arvot
- opetussuunnitelman ohjaama pedagoginen toiminta ja opetuksen kehittäminen
- oppimisympäristöt ja toimintakulttuuri
- oppilas-opettaja -vuorovaikutus
- opetusmuodot, opetusmenetelmät ja niiden käyttö
- arviointi ja palaute
- moninaiset oppilaat tai opiskelijatoppimisen, opetuksen ja arvioinnin keskeiset käsitteet
Opettajat
Heidi Salmento (luento), Tiina Tuijula (luento ja pedagogiset kurssisuunnitelmat)
Aikataulu
Luennot:
- Luento kehittämisasiantuntija Heidi Salmento ke 19.10.2022 klo 17.30–20.00 verkko-oppimisympäristössä (Zoom), https://utu.zoom.us/j/6734921042, tallenne Moodleen.
- Luento yliopistonlehtori Tiina Tuijula 26.10.2022 klo 17.30–20.00 verkko-oppimisympäristössä (Zoom) https://utu.zoom.us/j/65876649083, tallenne Moodleen.
Pedagogisen kurssisuunitelman palautus 18.11.2022 tai oman aikataulun mukaan.
Suoritustapa
Pedagoginen kurssisuunnitelma (arviointiasteikko: 0–5)
Laadi noin 7 sivun (tekstisivut johdannosta pohdinta-luvun loppuun) pedagogiikan kurssisuunnitelman kahden opintojakson laajuisesta opintopisteen laajuisesta opintojaksosta 2–3 opiskelijan ryhmässä tai yksilötyönä. Ryhmä voi valita opintojakson kohderyhmän ja aiheen kiinnostuksensa mukaisesti. Johdanto oppimiseen, opetukseen ja arviointiin –kirjallisuutta käytetään suunnitelman pohjana ja pedagogisten ratkaisujen perusteluun läpi koko suunnitelman. Suunnitelma sisältää seuraavat asiat kurssista:
- Kohderyhmä (opiskelijat, oppilaitos)
- Aihe, tavoitteet ja sisältö
- Rakenne, aikataulu ja eteneminen
- Oppimisympäristö (esim. luokkahuone, verkko-opinnot)
- Opetus-, ohjausratkaisut ja perustelut (mitä oppimista ratkaisuilla/opetusmenetelmillä haetaan?)
- Opiskelutehtävät
- Opiskelijan ja opettajan vuorovaikutus (tavoitteet)
- Oppimisen arviointi ja palaute (mitä arvioidaan ja miten?)
- Lähdeviitteet merkittävä tekstin joukkoon ja lähdeluettelo loppuun
Hyväksytty kurssisuunnitelema edellyttää lähdekirjallisuuden monipuolista hyödyntämistä, joka puolestaan ilmenee useina viittauksina jokaiseen valitsemaasi kirjaa. Käytä esseessä vähintään viittä kirjaa, joista vähintään kolmen tulee olla alla olevasta listasta. Näiden kolmen teoksen lisäksi tulee käyttää itsevalittuja kirjoja, jotka ovat esseen aiheeseen liittyviä tieteellisiä teoksia (esimerkiksi Lehtinen, E., Vauras, M. & Lerkkanen, M.-K. 2016. Kasvatuspsykologia. Jyväskylä: PS-kustannus, Rauste-von Wright, M., von Wright, J. & Soini, T. 2003 (uudistettu painos). Oppiminen ja koulutus. Helsinki: WSOY. Halutessasi voit käyttää myös tieteellisen aikakausilehden artikkeleita, esimerkiksi Kasvatus- ja Aikuiskasvatuslehdestä, tällöin 2-3 artikkelia vastaa yhtä kirjaa. Toki voit valita kaikki neljä kirjaa myös alla olevasta listasta.
Käytettävä kirjallisuus:
- Jyrhämä, R., Hellström, M., Uusikylä, K. & Kansanen, P. 2016. Opettajan didaktiikka. Jyväskylä: PS-kustannus.
- Roiha, A. & Polso, J. (2018). Onnistu erityittämisessä. Toimivan opetuksen opas. Jyväskylä: PS—kustannus (sivut 15-241).
- Sahlberg, P. & Sharan S. (toim.) 2002. Yhteistoiminnallisen oppimisen käsikirja. Helsinki: WSOY (sivut 10-47 ja yksi vapaasti valittava luku väliltä 1.2.-2.7).
- Saloviita, T. 2013. Luokka haltuun! Parhaat keinot toimivaan opetukseen. Jyväskylä: PS-kustannus (sivut 18-78).
- Luostarinen & Nieminen (2019). Arvioinnin käsikirja. PS-kustannus (sivut 13-277 + 327-341).
Pedagogisen kurssisuunnitelman arvioidaan seuraavia asioita:
- koulutussuunnitelman idea ja rajaus
- pedagogiset ratkaisut, niiden perustelut ja linjakkuus
- luentojen ja lähdekirjojen hyödyntäminen
- rakenne, selkeys, linjakkuus
- muotoseikkojen sujuvuus (kansilehti, lähdeviitteet, sisällys- ja lähdeluettelo)
Ohjeita muotoseikoista löytyy Opiskelijan yleisoppaasta.
Laadi ja liitä pedagogisen kurssisuunnitelmasi liitteeksi ½–1 sivun laajuinen oma arvio. Ryhmässä tehtyyn työhön tehdään yhteinen arvio. Arvioi pedagogista kurssisuunnitelmaasi esimerkiksi seuraavien kysymysten pohjalta.
- Mitkä ovat pedagogisen kurssisuunnitelman ansiot?
- Miten pedagogisen kurssisuunnitelman voisi parantaa?
- Minkä arvosanan antaisit?
- Mistä alueista pedagogisessa kurssisuunnitelman olet vakuuttunein, miksi?
- Mitä ongelmia kohtasit laatiessasi pedagogista kurssisuunnitelmaa?
Pedagoginen kurssisuunnitelman palautetaan verkko-oppimisympäristöön (Moodle). Muistathan jättää kopion työstä itsellesi. Opettaja arvioi pedagogisen kurssisuunnitelman numeerisesti asteikolla 1–5 ja palautelomakkeella.
Lisätiedot
Aiemman opetussuunnitelman mukaan suoritettu aikuiskasvatustieteen perusopintojen Aikuis- ja työelämän koulutus 5 op korvaa opintojakson.
Ohjeet kasvatus- ja aikuiskasvatustieteen, kasvatustieteen ja aikuiskasvatustieteen perusopintojen viimeistelyynLv. 2022–202328.6.2022