Osaamistavoitteet
Opiskelija laajentaa ja syventää ymmärrystään kasvatuksesta ja oppimisesta eri konteksteissa ja lisää tietämystään kasvatus- ja aikuiskasvatustieteiden tutkimuskentästä ja tutkimuskohteista
Sisältö
- Oppiminen eri konteksteissa
- Aikuiskasvatus, sivistys ja jatkuva oppiminen
- Koulutuksen arvot, merkitys ja mekanismit suomalaisen yhteiskunnan historiassa, politiikassa ja kulttuurissa
Opettaja
Rauno Huttunen (Moondle-tentit) ja Larimatti Teelmäki (esseet)
Aikataulu
Moodletentit:
- 14.9.2022 klo 17.00–16.9.2022 klo 17.00
- 7.12.2022 klo 17.00–9.12.2022 klo 17.00
- 8.3.2023 klo 17.00–10.3.2023 klo 17.00
- 12.4.2023 klo 17.00–14.4.2023 klo 17.00
- 10.5.2023 klo 17.00–12.5.2023 klo 17.00
- 7.6.2023 klo 17.00–9.6.2023 klo 17.00
Esseen palautuspäivät:
- 16.9.2022
- 9.12.2022
- 10.3.2023
- 14.4.2023
- 12.5.2023
- 9.6.2023
Suoritustapa
Opintoakso suoritetaan Moodle-tenttillä tai tekemällä essee.
Kirjallisuus, tentti suoritetaan yhdellä kerralla moodletenttinä tai joiden pohjalta kirjoitetaan essee.
1. seuraavat kirjat, joista opiskelija valitsee 3 teosta:
- Ahonen, S. 2011. Yhteinen koulu. Tasa-arvoa vai tasapäisyyttä? Koulutuksellinen tasa-arvo Suomessa Snellmanista tähän päivään. Tampere: Vastapaino.
- Kantasalmi, K. & Nest, M. (toim.) 2014. Valistajia, sivistäjiä, poliitikkoja ja asiantuntijoita. Näkökulmia aikuiskasvatuksen kentän vaikuttajiin. Tampere: Tampere University Press. (Lukuun ottamatta alalukuja 1, 2, 5 ja 6).
- Kupias, P. & Peltola, R. 2019. Oppiminen työssä. Helsinki: Gaudeamus.
- Salmela-Aro, K. (toim.) 2018. Motivaatio ja oppiminen. Jyväskylä: PS-Kustannus.
- Savolainen, H., Vilkko, R. & Vähäkylä, L. (toim.) 2017. Oppimisen tulevaisuus. Tallinna: Gaudeamus.
2. seuraavat artikkelit
- Korkeamäki, J. 2021, Oppimisvaikeudet, toimintavalmiudet ja toimijuus elämänkulussa: Tapaustutkimus aikuisten oppimisvaikeuksista. Aikuiskasvatus 41 (1), 6–17. https://journal.fi/aikuiskasvatus/article/view/107384/62814
- Mattila-Aalto, M. 2012. Oppimista ja syrjäytymisen ehkäisemistä oma-avun yhteisössä. Tapaus leipäjonoyhteisö. Aikuiskasvatus 32 (1), 6–16. https://journal.fi/aikuiskasvatus/article/view/93965/52643
- Valkonen, L. Tyrväinen, H. & Uotinen, S. 2020. Luottamuksen rakentuminen verkko-opiskelussa. Kasvatus 51 (1), 21–37.
Essee
Kirjoita noin 10-15 sivun essee oppimisen muuntuvat ympäristöt -opintojakson kirjallisuuden pohjalta. Tarkastele esseessäsi, miten kasvatus ja oppiminen tapahtuu monen eri tekijän vaikutuksesta, eri tekijöiden ympäröimänä ja erilaisissa ympäristöissä. Tarkastele esimerkiksi sitä, miten oppijan oma motivaatio, erilaiset oppimisympäristöt, koulun arvot ja kieli vaikuttavat oppimiseen.
Rajaa itse esseesi jonkin valitsemasi päänäkökulman mukaan ja otsikoi essee sen mukaisesti. Pyri saamaan esseestä eheä kokonaisuus, jossa on selkeä punainen lanka. Pyri tuomaan esiin asioiden välisiä suhteita ja esitä niistä jäsentynyt ja eheä, kokonaisvaltainen näkemys.
Esseen ohjepituus, 10-15 sivua lasketaan johdanto-luvun alusta pohdinta-luvun loppuun. Käytä mieluusti Times New Roman -kirjaisinta, koko 12, riviväli 1.5, ja tasaa molemmat reunat, ja lisää kaikki marginaalit/reunukset 2,5 cm ja numeroi sivut. Käsittele aihetta opintojakson kirjallisuuden pohjalta. Käytä aiheen käsittelyssä opintojakson kirjallisuuslistasta valitsemiesi kolmen kirjan ja kolmen artikkelin tietoja monipuolisesti, yhdistellen ja soveltaen. On tärkeää, että osoitat esseessä perehtyneesi opintojakson kirjallisuuteen. Merkitse lähdeviitteet oikeaoppisesti sivunumeroineen esseeseesi tekstin joukkoon. Mikäli käytössäsi on sähköinen kirja, eikä sivunumeroita ole merkitty, viitataan tekstin lähdeviitteissä sivunumeroiden sijasta luvun numeroon tai jos sitä ei ole, niin luvun otsikkoon. Merkitse esseeseen sisällysluettelo ja lähdeluettelo. Palauta essee Moodleen, esseet arvioidaan kolmen viikon kuluessa yllä mainituista esseen arviointipäivistä. Ohjeita löydät Opiskelijan yleisoppaasta.
Opettaja arvioi esseen numeerisesti asteikolla 0-5. Esseen arviointi pohjautuu seuraaviin asioihin: Kuinka monipuolisesti, soveltaen ja toimivasti aihetta on käsitelty opintojakson kirjallisuuden pohjalta (3 kirjaa ja 3 artikkelia), kuinka onnistuneesti aihe on rajattu ja kuinka valittua rajausta on noudatettu aiheen käsittelyssä, miten toimiva on esseen jäsentely ja rakenne, miten selkeää on ilmaisu ja miten muotoseikat, kuten tekstisisäiset lähdeviitteet, esseen kansilehti, sisällys- ja lähdeluettelo ovat merkitty.
Lisätiedot
Aiemman opetussuunnitelman mukaan suoritettu Aikuiskasvaustieteen perusopintojen lopputentti 7 op korvaa opintojakson.