Oppimisen muuntuvat ympäristöt 7 op

Moodle-tentti tai essee

sla­lit. flickr.com

Osaamistavoitteet

Opis­ke­li­ja laa­jen­taa ja sy­ven­tää ym­mär­rys­tään kas­va­tuk­ses­ta ja op­pi­mi­ses­ta eri kon­teks­teis­sa ja li­sää tie­tä­mys­tään kas­va­tus- ja ai­kuis­kas­va­tus­tie­tei­den tut­ki­mus­ken­täs­tä ja tut­ki­mus­koh­teis­ta

Sisältö
Opettaja

Rau­no Hut­tu­nen (Moond­le-ten­tit) ja La­ri­mat­ti Teel­mä­ki (es­seet)

Aikataulu

Mood­le­ten­tit:

Es­seen pa­lau­tus­päi­vät:

Suoritustapa

Opin­to­ak­so suo­ri­te­taan Mood­le-tent­til­lä tai te­ke­mäl­lä es­see.

Kir­jal­li­suus,  tent­ti suo­ri­te­taan yh­del­lä ker­ral­la mood­le­tent­ti­nä tai joi­den poh­jal­ta kir­joi­te­taan es­see.

1. seu­raa­vat kir­jat, jois­ta opis­ke­li­ja va­lit­see 3 te­os­ta:

2. seu­raa­vat ar­tik­ke­lit

Es­see

Kir­joi­ta noin 10-15 si­vun es­see op­pi­mi­sen muun­tu­vat ym­pä­ris­töt -opin­to­jak­son kir­jal­li­suu­den poh­jal­ta. Tar­kas­te­le es­sees­sä­si, mi­ten kas­va­tus ja op­pi­mi­nen ta­pah­tuu mo­nen eri te­ki­jän vai­ku­tuk­ses­ta, eri te­ki­jöi­den ym­pä­röi­mä­nä ja eri­lai­sis­sa ym­pä­ris­töis­sä. Tar­kas­te­le esi­mer­kik­si sitä, mi­ten op­pi­jan oma mo­ti­vaa­tio, eri­lai­set op­pi­mis­ym­pä­ris­töt, kou­lun ar­vot ja kie­li vai­kut­ta­vat op­pi­mi­seen.

Ra­jaa itse es­see­si jon­kin va­lit­se­ma­si pää­näkö­kul­man mu­kaan  ja ot­si­koi es­see sen mu­kai­ses­ti. Pyri saa­maan es­sees­tä eheä ko­ko­nai­suus, jos­sa on sel­keä pu­nai­nen lan­ka. Pyri tuo­maan esiin asi­oi­den vä­li­siä suh­tei­ta ja esi­tä niis­tä jä­sen­ty­nyt ja eheä, koko­nais­val­tai­nen nä­ke­mys.

Es­seen ohje­pi­tuus, 10-15 si­vua las­ke­taan joh­dan­to-lu­vun alus­ta poh­din­ta-lu­vun lop­puun. Käy­tä mie­luus­ti Ti­mes New Ro­man  -kir­jai­sin­ta, koko 12, rivi­väli 1.5, ja ta­saa mo­lem­mat reu­nat, ja li­sää  kaik­ki mar­gi­naa­lit/reu­nuk­set 2,5 cm ja nu­me­roi si­vut. Kä­sit­te­le ai­het­ta opin­to­jak­son kir­jal­li­suu­den poh­jal­ta. Käy­tä ai­heen kä­sit­te­lys­sä opin­to­jak­son kir­jal­li­suus­lis­tas­ta va­lit­se­mie­si kol­men kir­jan ja kol­men ar­tik­ke­lin tie­to­ja moni­puo­li­ses­ti, yh­dis­tel­len ja so­vel­ta­en. On tär­ke­ää, että osoi­tat es­sees­sä pe­reh­ty­nee­si opin­to­jak­son kir­jal­li­suu­teen. Mer­kit­se läh­de­viit­teet oi­ke­a­op­pi­ses­ti sivu­nu­me­roi­neen es­see­see­si teks­tin jouk­koon. Mi­kä­li käy­tös­sä­si on säh­köi­nen kir­ja, eikä sivu­nu­me­roi­ta ole mer­kit­ty, vii­ta­taan teks­tin läh­de­viit­teis­sä sivu­nu­me­roi­den si­jas­ta lu­vun nu­me­roon tai jos sitä ei ole, niin lu­vun ot­sik­koon. Mer­kit­se es­see­seen si­säl­lys­lu­et­te­lo ja läh­de­lu­et­te­lo. Pa­lau­ta es­see Mood­leen, es­seet ar­vi­oi­daan kol­men vii­kon ku­lu­es­sa yllä  mai­ni­tuis­ta es­seen ar­vi­oin­ti­päi­vis­tä.  Oh­jei­ta löy­dät Opis­ke­li­jan yleis­op­paas­ta.

Opet­ta­ja ar­vi­oi es­seen nu­mee­ri­ses­ti as­tei­kol­la 0-5. Es­seen ar­vi­oin­ti poh­jau­tuu seu­raa­viin asi­oi­hin: Kuin­ka moni­puo­li­ses­ti, so­vel­ta­en ja toi­mi­vas­ti ai­het­ta on kä­si­tel­ty opin­to­jak­son kir­jal­li­suu­den poh­jal­ta (3 kir­jaa ja 3 ar­tik­ke­lia), kuin­ka on­nis­tu­nees­ti aihe on ra­jat­tu ja kuin­ka va­lit­tua ra­jaus­ta on nou­da­tet­tu ai­heen kä­sit­te­lys­sä, mi­ten toi­mi­va on es­seen jä­sen­te­ly ja ra­ken­ne, mi­ten sel­ke­ää on il­mai­su ja mi­ten muo­to­sei­kat, ku­ten teks­ti­si­säi­set läh­de­viit­teet, es­seen kan­si­leh­ti, si­säl­lys- ja läh­de­lu­et­te­lo ovat mer­kit­ty.

Lisä­tie­dot

Ai­em­man ope­tus­suun­ni­tel­man mu­kaan suo­ri­tet­tu Ai­kuis­kas­vaus­tie­teen pe­rus­o­pin­to­jen lop­pu­tent­ti 7 op kor­vaa opin­to­jak­son.

Oh­jeet kas­va­tus- ja ai­kuis­kas­va­tus­tie­teen, kas­va­tus­tie­teen ja ai­kuis­kas­va­tus­tie­teen pe­rus­o­pin­to­jen vii­meis­te­lyynLv. 2022–202328.6.2022